القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جزاء أحساني الفصل العاشر

التنقل السريع

     



    سارة : ما هو لو انت ما تنزلتش انا كمان مش هتنازل عن المحضر اللي عملتهولك وهحبسك 

    عصام بغضب : هتحبسي جوزك عشانه 

    سارة : اولا انت مش جوزي انت طليقي ثانيا آه هحبسك عشانه 

    عصام : هو انا ما قولتلكيش مش انا رديتك اول امبارح 

    سارة بنفس الاسلوب : هو انا ما قولتلكش مش انا عدتي خلصت من اسبوع وعشان تردني لازم عقد جديد 

    عصام : يعني ايه 

    سارة : يعني هتحبس مراد هحبسك خالصين

    عصام  بخضوع ومكر : ماشي هتنازل هاخد فلوسي متى عشان مش هتنازل غير لما اخد حقي

    سارة : حق ايه ما خلاص كان ليك فلوس قبل ما اهددك دلوقتي هتتنازل غصب عنك

    عصام : ماشي على فكرة انا سايبك تتصرفي براحتج هشان لما اردك احاسبك براحتي 

    سارة : ده في خيالك 

    كارم : يالا عشان هتتنازل عن المحضر حالا

    عصام بغيظ : يالا 

    عادوا للقسم وعادت سارة معهم تنازل عصام عن المحضر وتم الافراج عن مراد وكذلك تنازل احمد ايضا عن المحضر المقدم ضد عصام 

    عصام بغيظ : متفكرش انك كدا كسبت وهتقدر تقرب منها سارة دي بتاعتي ومحدش هياخدها غيري 

    مراد بتهديد : طب فكر تقرب منها تاني وديني لانسفك

    عصام بتحدي : هنشوف 

    سارة التي خرجت للتو : في حاجة يا مراد 

    عصام : سلام هنتقابل تاني اكيد 

    سارة في سرها : في داهية منك لله مرمطتني انا واهلي 

    كارم : انا مش عارف اشكرك ازاي يا سارة يا بنتي على وقفتك معانا 

    سارة : انا اللي لازم اشكر مراد انه انقذني منه واشكر حضرتك على تربيتك ليه بالشكل ده 

    كارم : ربنا يكرم اصلك يا بنتي والله 

    عبدالله : يالا يا سارة نروح زمان ماما قلقانه عليكي 

    كارم : والله ما يحصل تنت هترجع تتعشى معانا 

    عبدالله : معلش اعذرني لازم نروح زمان ام احمد هتموت من القلق 

    كارم : انا حلفت خلاص لو كان على ام احمد كلمها طمنها او حتى قولها تيجي هي كمان 

    عبدالله : بس ...

    كارم : يا راجل بقولك حلفت طب والله تاني لتتعشى معانا 

    عبدالله : طالما حلفت ماشي 

    كارم : هو ده الكلام يلا بينا 

    عبدالله : يالا 

    احمد : انا هكلم ماما واحصلكوا 

    عبدالله : ماشي روحي معاه يا سارة وطمني مامتك وتعالي 

    سارة : حاضر 

    ركب علاء ومراد السيارة في الامام وركب عبدالله وكارم في الخلف بينما عادت سارة مع احمد في السيارة الاخري وهي تحدث والدتها

    سمية ببكاء: عامله يا سارة عملوا فيكي ايه يا قلب امك

    سارة : والله يا ماما انا كويسة محدش عمل فيا حاجه

    سمية : اومال خطفوكي ازاي اكيد عذبوكي 

    سارة : عذبوني ابه بس ده عصام اللي خطفتي كان عايز يردني لالعافية ميعرفش ان عدتي خلصت

    سمية : الواطي قليل الاصل 

    سارة : شوفتي اللي كنتي عايزاني ارجعله 

    سمية : والله بعد اللي عمله ده ما يحصل ابدا انك ترجعي 

    سارة : الحمد لله عدت على خير ومراد لحقني 

    سمية: انت تعرفيه 

    سارة : ده المدير بتاعي شافني وهو بيخطفني ولحقني منه 

    سمية : الحمدلله يا حبيبتي قدر ولطف 

    سارة : الحمد لله يلا هقفل انا بقا سلام 

    سمية : مع السلامة 

    في سيارة مراد 

    علاء : كفارة يا مراد 

    مراد : كفارة ايه هو انا بقالي عشرين  سنة 

    علاء : الله مش اللي بيخرج من السجن بيتقاله كفارة 

    مراد : المهم عملتوا ايه مع عصام 

    علاء : ده حصل كتير شوف يا سيدي ...

    قص له مراد ما حدث من سارة وكيف اجبرت عصام على التنازل 

    علاء : ولو تشوفها وهي بتقوله اه احبسك عشان مراد كانت حلوه لصراحة 

    مراد بغضب : احترم نفسك 

    علاء : انت فهمت ايه انا افصد كان موقف حلو منها 

    مراد : اه بحسب 

    علاء : بقولك هي دي البت اللي كانا مجنناك في الشغل 

    مراد باستنكار : بت في واحد محترم يقول بت واه يا سيدي هي عرفت منين 

    علاء : من طريقتها معاك في البيت 

    مراد : انا مش عارف هي بتعاملني كدا ليه 

    عبدالله : انا معود سارة انها متسكتش لحد ابدا ده غير انها مش بتخاف من حد اللي بتشوفه يستاهل الاحترام بتحترمه ده مش معناه انها بتقل ادبها مع حد 

    مراد : بصراحة عمرها ما قلت ادبها معايا بس انا مدير الشركة ومتعود ان اي حد بيعاملني باحترام زيادة جت هي غيرت كل حاجة

    وصلوا لفيلا مراد واستقبلتهم سهام 

    سهام بدموع : عامل ايه يا حبيبي حد عملك حاجة 

    مراد : انا كويس يا ماما ما تخافيش عليا 

    كارم : خلاص يا ستي مراد اهو قدامك زي الفل 

    سهام : الحمد لله 

    كارم : طب خليهم يجهزوا العشا للناس دي دول هما اللي خرجوا مراد لولاهم كان بات هناك 

    سهام : من عنيا 

    تم تحضير العشاء وجلسوا على طاواة الطعام 

    سهام : منورين يا جماعة والله 

    عبدالله : البيت منور باصحابة 

    سهام : الاقوليلي يا سارة هو انت ايه اللي وصلك مع طليقك لكدا 

    سارة : النصيب والله يا طنط اطلقنا وهو عايز يرجعني ليه بالغصب وانا مش عايزة ارجع 

    سهام : والحياة بينكوا مستحيلة للدرجادي ؟

    سارة : مستحيلة جدا 

    سهام وهي تنظر لمراد : ربنا يرزقك بالاحسن منه 

    عبدالله : امين ....انت يا علاء اخو مراد 

    علاء : لا ياعمي انا صاحبه 

    مراد : بس زي اخويا واكتر كمان 

    كارم : وانت يا احمد بتشتغل ايه 

    احمد : انا مدير شركة **** 

    كارم : ما شاء الله 

    انتهوا من تناول الطعام وتناول ايضا القهوة وعاد عبدالله واولاده للمنزل مر الليل سريعا وحل الصباح تجهزت سارة لاعمل واصر عبدالله ان يقوم  احد بايصالها واعادتها من العمل  واخذ احمد هذه المهمة وصلت سارة للشركة ودخلت مكتبها مباشرة ولحق بها مراد 

    وقفت سارة باحترام : اهلا ويهلا يا استاذ مراد اتفضل 

    رفع مراد حاجبه : وده من متى ان شاء الله 

    سارة : احم اصل بصراحة بعد اللي عملته معايا امبارح كبرت في نظري جدا 

    مراد : انا معملتش غير واجبي وبعدين انا اتعودت على طريقتك خلاص 

    جلست سارة مرة اخرى باريحية : احسن طب اقعد بقا 

    مراد بصدمة من تحولها : اقسم بالله مجنونة 

    سارة : نعم 

    مراد : لا ولا حاجة المهم انا كنت جايلك عشان اعرض عليكي اننا نمضي معاكي عقد عشان ننفذ تصميماتك 

    سارة بفرحة : بجد 

    مراد : اه تحبي نمضي العقد متى 

    سارة : دلوقتي لو تحب 

    مراد : احب جدا هطلب العقود تيجي هنا 

    سارة : ماشي ....بعد اذنك هرد عالفون 

    مراد : اتفضلي 

    سارة : اه يا احمد 

    احمد : كنت عايز اقولك اننا هنروح بيت رحمة النهاردة نتفق على على حاجات الفرح 

    سارة بفرحة : احلف 

    احمد بضحك : والله باباها كلمني تاني النهارده وهنروح الساعة سبعة متتاخريش في الشغل 

    سارة : ايه يا ربي اليوم الحلو ده على فكرة رحمة وسها حلو عليا 

    احمد : اشمعنى 

    سارة : يوم ما روحت تتطلبها اترقيت ويوم ما هنروح نتفق على الفرح همضي عقد عشان تصاميمي هتتنفذ اخيرا

    احمد بفرحة : مبروووك يا سارة انت تستحقي كل خير 

    سارة : ربنا يخليك 

    احمد : يلا سلام انا ومتتاخريش 

    سارة : ماشي سلام 

    مراد : احم شايفك اتبسطي خير 

    سارة : احمد رايح يخطب النهارده 

    مراد : الف مبروك ربنا يتممله بخير

    سارة : يا رب 

    لارا : مدام يارة الملفات اللي استاذ مراد طلبها 

    سارة : شكرا 

    قرأتها سارة بسرعة ثم وقعت عليها 

    مراد : مبرووك 

    سارة : الله يبارك فيك

    مراد : تقدري تمشي دلوقتي عشان تجهزي نفسك لخطوبة اخوكي 

    سارة : شكرا ان شاء الله اول مت نحدد يوم الخطوبة هبلغك انت مش محتاج عزومة 

    مراد : اكيد  طبعا سلام 

    سارة : سلام 

    عادت سارة للمنزل وجهزت نفسها وارتدت دريس من اللون الكشمير الهادي مع طرحة اوف وايت وحذاء ابيض ذو كعب عالي وارتدى احمد بنطال اسود مع قميص ابيض وجاكيت اسود مع ساعة يد فضية ونثر عطره الخاص توجهوا جميعا لمنزل والد رحمة 

    محمد : اهلا وسهلا نورتونا 

    عبدالله : ده نورك والاه فرحنا لما بلغتنا موافقتكم

    محمد : انا مش هلاقي لبنتي احسن من احمد 

    عبدالله : واحنا مش هنلاقي احسن من رحمة زوجة ليه 

    سمية : اومال فين العروسة هي مكسوفة ولا ايه

    سارة : بعد اذنك يا عمو هدخلها 

    محمد : براحتك البيت بيتك 

    دخلت سارة ووجدت رحمة في غرفتها تكاد تذوب من فرط خجلها 

    سارة بمرح : عروستنا القمر عامله ايه 

    رحمة بخجل : الحمد لله 

    سارة : يلا يا بنتي نطلع الواد هيموت و يشوفك

    رحمة : لا لا مش عايزة انا هفضل هنا احسن 

    سارة : ده كان مراد علقني ده موصيني من البيت 

    رحمة : طب بصي قوليلهم اني نايمة 

    سارة : بصي خدي الموضوع ببساطة احمد مش اول مرة يجي هنا وانتي مش اول مرة تشوفية 

    رحمة : ماشي بس خليكي معايا 

    سارة : اشطا 

    خرجوا سويا وسمعوا صوت سمية تطلق الزغاريط العالية 

    سارة : الف مبروك يا رحوم شكلهم اتفقوا 

    رحمة : الله يبارك فيكي 

    طارق : طب بالمناسبة الحلوه دي عندي طلب 

    محمد : قول 

    طارق : انا 

    الفصل الحادي عشر من هنا

    تعليقات