القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جزاء احساني الفصل التاسع


 


عصام : اهو يا باشا هو ده اللي اتهجم عليا في شقتي وضربني 

الظابط : انت مراد كارم 

مراد : ايوا انا 

الظابط : معايا امر بالقبض عليك هاتوه

كارم : ياخدوا مين انت اتجننت مش عارف احنا 

الطابط : انا اسف دي الاوامر 

مراد : خلاص يا بابا هو ملوش دعوة ده بيعمل سغله 

علاء : متقلقش انا هجيب المحامي واحصلك 

سارة : انا جاية معاك 

مراد : لا روحي انتي وعلاء و بابا هيتصرفوا 

سارة : انت هتتحبس بسببي ولازم اكون معاك  

عبدالله : تعالي احنا هنحصله بعربيتنا احمد جه اهو 

سارة : يلا 

ركب مراد سيارة الشرطة ولحق به كلا من كارم وسارة وعبدالله واحمد وظلت سهام في المنزل القلق ينهش قلبها 

في القسم 

المحامي : محمد حسن المحامي حاضر مع المدعي عليه 

الظابط باحترام : اتفضلوا اقعدوا 

المحمامي : ممكن افهم موكلي هنا ليه 

الظابط بعمليه : الاستاذ عصام قدم شكوه ضد الاستاذ مراد بيقول انه اتهجم عليه في شقته واتعدى عليه بالضرب

مراد : والمفروض اعمل ايه لما اشوفه بيخطف واحدة من موظفيني من قدام شركتي وهي ممكن تشهد بده 

الظابط : كان المفروض تقدم بلاغ واحنا نتصرف 

مراد : مكنش في وقت كان لازم الحقها

الظابط : انا مقدر شهامتك وانا لو مكانك كنت عملت كدا  بس حسب القانون انت مذنب 

المحامي : مفيش غير ان عصام يتنازل 

الظابط : اكتب يا بني يتم حبس المتهم اربعة ايام على ذمة التحقيق 

نظر للمحامي 

المحامي : متقلقش يا مراد بيه مش هتبات هنا انا هتصرف 

مراد بحنق : لما نشوف 

خرج مراد والمحامي 

كارم : ها يا مراد عملت ايه 

مراد : اخدت اربع ايام 

كارم بصدمة : ايه 

المحامي : متقلقش يا كارم باشا انا هكلم عصام واخليه يتنازل 

كارم بعصبيه : اتصرف ابني مش هيبات هنا علااء ما تشوف صرفة 

علاء : متخفش يا عمي انا هتصرف يالا يا متر 

سارة ببكاء : انا السبب انا اسفة 

مراد : متعيطيش انتي مش السبب ولا حاجة 

سارة : انا هروح لعصام اخليه يتنازل

مراد : اياكي يا سارة تروحي المحامي هيتصرف 

سارة : هقدر اخليك تتحبس بسببي 

مراد : كلمة واحدة انا قولت متروحيش عنده 

سارة : طب اقدم فيه بلاغ انه كان عايز يخطفني ده هيقوي موقفك 

مراد : لا بردوا هيقولوا اننا متفقين 

احمد : انا قدمت بلاغ قبل ما هو يبلغ عنك اول ما بابا كلمني بلغت عنه 

عبدالله : خلاص احنا نهدده انه لو متنازلش عن المحضر احنا كمان مش هنتنازل 

كارم : عين العقل 

الشويش : يالا بقا بدل ما اخد جزا 

تم اخذ مراد للحبس الانفرادي حتى لا يزعجه احد وذلك باوامر عليا بعد ان تواصل والده مع كل معارفه وذهبت سارة لعصام 

عصام : يا اهلا وسهلا ده الحبايب كلهم هنا 

سارة باشمئزاز : مش عارفه كنت بحبك على ايه 

عصام : عشان انتي بتاعتي مينفعش تحبي حد غيري 

كارم : انت لازم تتنازل عن المحضر 

عقام : وان ما اتنزلتش هتعمل ايه 

المحامي : يا استاذ عصام انت هتستفاد ايه لما تحبسه 

عصام : هاخد حقي 

علاء : طب ما ممكن تاخد حقك من غير حبس

عصام : ده ازاي 

علاء : تاخد خمسين الف وتتنازل

عصام : لا انا عايزه يتحبس عشان يقرب تاني من مراتي 

كارم : ستين الف وتتنازل 

سارة بصوت منخفض : انت نسيت يا عمو احنا جاين ننهدد انه يتنازل عشان نتنازل 

كارم : اصبري بس ....ها قولت ايه 

عصام : لا بردوا مش موافق 

علاء : انا بقول سبعين الف مبلغ كويس 

عصام : لا يعني لا 

سارة : انت بتتشرط على ايه مش كفايه انك  خطفتني ومحدش اتكلم 

عصام : وطي صوتك وانتي بتكلميني 

سارة : انا اتكلم براحتي انا بجد ندمانه على كل يوم قضيته معاك 

عصام : بصي خلاصة الكلام تنازل مش هتنازل وانتي هترجعي غصب عنك 

سارة : لا مش هرجع وانت اللي هتتنازل عصب عنك 

عصام : ومين بقا اللي هيغصبني سي مراد بتاعك

سارة : ما هو لو متنازلتش انا كمان مش هتنازل عن المحضر اللي قدمته فيك وهحبسك 

عصام بغضب ***


الفصل العاشر من هنا

تعليقات

التنقل السريع