القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جزاء أحساني الفصل الخامس عشر

احمد : همشي انا بقا 

سارة : استنى خدني معاك انا خلصت شغل 

احمد : يلا 

نزلوا سويا وقابلوا مراد و علاء فوجدوا ما جعلهم يصعقون من الصدمة فقد وجدوا ممر من الورد الاحمر وعلى جانبيه بالونات حمراء على شكل قلب وكان عصام يقف على اخره يحمل بيده باقة من ورد الجوري الابيض مع زهرة الاوركيد والتي تعشقهم سارة نظر له مراد بغضب فبداله بتحدي 

مشى ثلاثتهم على ممر الورد وكان مراد يتعمد افساده بقدميه نزل عصام على ركبته عندما وصلت اليه سارة 

عصام : انا اسف على كل حاجه عملتها فيكي انا عارف اني غلطت في حقك بس انا كان كل همي انا ارجعك ليا باي طريقة 

سارة : عصام لو سمحت ..

عصام وقف على قدميه : لو عشام موضوع الخلفة انا هتعالج انا روحت للدكتور قال ان في امل اتعالج واخلف هو اه امل ضعيف بس هحاول عشانك وممكن نتبنى طفل مش انتي كان نفسك تتكفلي بطفل انا موافق بس ترجعي انا لما شكيت ان بينك وبين مراد حاجه انا كنت هتجن 

امسكت سارة يد مراد الذي نظر لها بصدمة : شكك في محله مراد خلاص خطبني وقريب اووي الفرح 

اقترب منها عصام بعصبية ولكنه وجد حائطين بشريين في وجهه كانوا مراد واحمد الذين وقفوا في وجهه 

مراد : فكر تقرب خطوة كمان وادفنك مكانك 

احمد : امشي من هنا يا عصام الموضوع خلص وهي مش عايزة ترجعلك 

عصام : سارة انتي بتكذبي صح انتي بتقولي كدا عشان اغير عليكي وانا غيران عليكي اهو وندمان على اللي عملته ارجعي معايا كفاية كدا 

اسكته بو * كس من مراد اطاح*ه ارضا 

مراد بعصبية : ارموا الكل*ب ده بره لو شوفته هنا تاني اعتبروا نفسكوا مفصولين 

جاء رجال الامن وحملوا عصام للخارج تحت مقاومته واعتراضة 

الفت مراد للخلف فوجد سارة تنظر ارضا ودموعها تنساب بصمت 

مراد : سارة اهدي متخافيش احنا معاكي 

احتضنها احمد : اهدي يا حبيبتي مشي خلاص 

سارة ببكاء: هو بيعمل كدا ليه انا تعبت والله تعبت طب مش هو اللي طلقني مش هو اللي اتخلى عني عايز يرجعني تاني ليه 

احمد : اشششش خلاص اهدي 

قب*ض مراد على يده بغض*ب 

سارة : روحني يا احمد 

احمد : يلا 

مراد : تعالوا اوصلكوا 

احمد : مفيش داعي معانا عربيه 

نظر مراد لسارة بقلق 

احمد : متخافش عليها هتكون كويسه

مراد : ان شاء الله

خرج احمد وسارة 

مراد : علاء هاتلي الكل*ب ده 

علاء : نص ساعة ويكون عندك 

مراد : هاته على المخزن 

علاء : ماشي روح انت ارتاح وانا لما اجيبه هكلمك 

مراد : ماشي 

وصل احمد للمنزل واستقبلتهم سمية التي كانت تجهز السفرة 

سمية : حمدلله عالسلامه يا.....يا بنتي مالك يا حبيبتي ايه اللي حصل يا احمد 

احمد: عصام جالها النهارده على الشركة وزعلها 

سمية : منه لله مش ناوي يجيبها لبر بقا 

احمد : كسر فرحته ربنا يسامحه 

سمية : فرحة ايه 

احمد : مراد مديرها في الشركة طلب ايدها وخد رقم بابا عشان ياخد منه معاد 

سمية بفرحة : يا الف نهار ابيض ....بس يا قلب امك متزعليش نفسك وافرحي  كدا عشان تقابلي عريسك 

سارة : حاضر انا هدخل اغير هدومي 

سمية : روحي متتاخريش عشان العشا 

سارة : حاضر 

سمية : قولي يا واد يا احمد مديرها ده حلو وابن ناس 

احمد : فاكرة الشب اللي لحقها لما عصام خطفها 

سمية : اه ماله 

احمد : هو ده اللي اتقدملها 

سمية : احلف 

احمد : والله 

سمية : يا رب يتمم بخير ابوك بيشكر فيه هو واهله 

احمد : هما ناس محترمه اوي بصراحة 

سمية : يا رب هو اللي يعوضها يا رب 

عبدالله : بتتكلموا عن مين 

احمد : مرعد مدير سارة طالب ايدها وخد رقمك عشان ياخد منك معاد 

عبدالله : يشرف في وقت المهم رأيها

احمد : هي موافقة 

عبدالله : على خيرة الله لما يكلمني هقوله يجي 

سمية : هقوم انا اجهز الاكل 

تناالوا عشائهم 

عند مراد كان يجلس بشرود في الحديقة بعد ان اخذ عصام في المخزن وقام بضر*به حتى فقد الوعي وعندما استعاد وعده حذره من الاقتراب من سارة مرة اخرى وجعله يوقع على ايصالات امانه بمبالغ تفوق قدرته وهدده انه اذا لمح طيفه ستكون نهايته في السجن حتما 

كارم : مراد قاعد كدا ليه 

مراد : لا ولا حاجة 

كارم : طب عملت ايه مع سارة 

مراد : كلمت ابوها واخدت منه معاد بكرة اروح الساعة سبعة 

كارم : كويس بلغت مامتك 

مراد : ايوا بلغتها وفرحت اوي 

كارم : من زمان نفسها تتجوز تاني 

مراد : واهو ربنا اراد 

كارم : ربنا يتمم بخير 

مراد : يا رب 

مر الليل بسرعة وحل الصباح ولم تذهب سارة للعمل بامر من والدتها وايدها مراد فبقت في البيت لتجهز للمساء الذي حل بسرعة وحضر مراد ووالده ووالدته 

عبدالله : اهلا وسهلا 

كارم : اهلا بيك 

احمد : البيت نور والله 

مراد : منور باصحابه 

عبدالله : اتفضلوا في الصالون 

سهام : اومال فين عروستنا هي مكسوفة ولا ايه 

سمية : لا مش مكسوفه ده احنا اهل هدخل اناديها بعد هذنكوا 

سهام : اذنك معاكي 

كارم : طبعا يا استاذ عبدالله عارف احنا هنا ليه فمفيش داعي للمقدمات 

عبدالله : انا عارف واخدت رأيها وانا معنديش مانع

كارم : طب نتكلم في التفاصيل 

تم الاتفاق على تفاصيل الزواج 

عبدالله : على خيرة الله ربنا يتمم بخير 

سمية : ادخلي يا حبيبتي متتكسفيش 

سهام : تعالي اقعدي جنبي 

سارة : حاضر 

عبدالله : احنا اتفقنا على التفاصيل  وهنقرا الفاتحة 

كارم : طب مش تشوف العروسه ليكون عندها طلبات 

سارة : لا انا معنديش طلبات اللي بابا موافق عليه انا موافقه عليه

كارم : نقرا الفاتحة 

سمية : لولولولولولولوي 

مراد : بعد اذنك يا عمي انا مش عايز فترة خطوبة انا عرفت ان احمد حدد فرحة اخر الشهر يا ريت توافق ان فرحنا احنا كمان يكون معاهم 

عبدالله : بس كدا بسرعة اوي مش هنلحق نجهز حاجة 

مراد : لسه فاضل عشرين يوم لو بدأت من بكرة هتخلص كل حاجة ونفس ترتيبات احمد هتكون لسارة من الدعوات والقاعة وكل حاجة 

عبدالله : خير البر عاجله على بركة الله 

سهام : كدا سارة مش هتروح الشغل لحد الفرح 

مراد : اكيد طبعا 

سمية : ايه رأيك يا سارة 

سارة : موافقه 

سهام  وسمية : لولولولولولوي 

انقضت الليلة بسرعة فالاوقات السعيدة دائما ما تنتهي بسرعة حل الصباح وبدأت التجهيزات من تجديد جناح مراد في فيلته حيث اصرت سارة ان تبقى مع اهله في نفس المنزل وتجهيز متطلبات العروس من فستان وملابس وغيرة كثير اما احمد فكان منهمك في تحضيرات زفافة هو واخته من طبع دعوات العرس وارسالها للاقارب والاصدقاء واختيار قاعة الافراح بالاشتراك مع مراد وحل يوم العرس ذهبت سارة مع رحمة خطيبة احمد لنفس البيوتي سنتر وارتدت سارة فستان من الشيفون الامع ذو الطبقات العدة الناصعة البياض فكانت كأنها نجمه تلمع في السماء وزادها الحجاب جمالا اما رحمة ارتدت فستان ابيض ملكي وارتدت تاج ايضا مع حجابها وطرحتها الطويلة 

دخل مراد الذي ارتدى بدله كلاسيكية سوداء مع حذاء اسود لامع وقميصة الابيض ورابطة عنقة ذات اللون النبيذي  قبل رأس سارة 

مراد : ايه الجمال ده هي النجوم نزلت للارض 

سارة بكسوف : ميرسي 

مراد : يلا بينا 

سارة : يلا 

دخل احمد والذي كان يرتدي بدلة تكسيدو مع حذاء من ماركة براتشي

احمد بحب: اخيرا 

رحمة بابتسامة : اخيرا 

تأبطت ذراعة وخرجوا ركبوا سيارتهم الخاصة ولنطلقوا ولحقت بهم سيارة مراد وصلوا للقاعة فدخل احمد ورحمة اولا على اغنية زهرة نيسان 

ودخل بعدهم مراد مع سارة على اغنية الزين والزين ل علي الحجار بدأ الحفل اولا بكتب الكتاب ثم توالت فقرات الحفل وعاد العرسان لمنازلهم

مراد : ادخلي برجلك اليمن زي ما بيقولوا 

سارة : ماشي 

مراد : عايز اقولك حاجة 

سارة : اتفضل 

مراد : انتي عارفة انا اتجوزتك ليه

سارة : ليه 

مراد : عشان بحبك من سبع سنين ( طبعا فكرتوا اني هقول عشان انتقم منك زي كل الروايات لكن انا محدش يتوقعني 😎😎) 

سارة بتعجب : ازاي وانا اعرفك من كام شهر بس 

مراد : انا اعرفك من اول يوم دخلتي الجامعة كنت اكبر منك بسنتين طبعا اتخرجت قبلك كنت متابعك اول باول كنت عايز اخطبك بس قولت استنى لما تخلصي دراستك الاول واتفاجئت بخطوبتك من عصام اليوم ده كان من اسوء ايام حياتي فضلت فترة مكتئب بس اهلي ضغطوا عليا اتجوز واتجوزت نرمين مش هقول حبيتها بس اتعودت على وجودها حاول اديها كل حقوقها وعملت كدا همرها ما حسيت اني بحب غيرها مع الوقت اتعلقت بيها فكرت سعتها اني نسيتك وكملت حياتي لحد ما في يوم نركين كانت معايا في الشركة وقررت تروح قبلي وللاسف عملت حدثة وماتت فضلت على ذكراها لحد ما انتي ظهرتي تاني يوم ما شوفت وانتي بتعملي انترفيو مكنتش مصدق عنيا خليتك تتوظفي معايا كنت بطلبك لاي سبب عشان تيجي مكتبي ةاشوف تاني وخليتك المديرة عشان اقدر اشوفك من غير ما يشك فيا كنت عايز اتقدملك قولت استنى لما عدتك تخلص واهو ادي نفسي فرصة لاني كنت متلخبط مش عارف انسى ذكرياتي مع نرمين ولا قادر اتجاهل وجودك تاني في حياتي بس اخدت الخطوة ونسيت الماضي وبقيتي ليا اخيرا

سارة بدموع : كنت مخبي كل ده 

مراد : اخدت علي نفسي عهد انك متعرفيش حاجة غير لما تكوني في بيتي 

سارة : انا ربنا بيحبني انا لما اطلقت من عصام فكرت الدنيا انتهت على كدا بس ربنا كان مخبيلي الاحسن دعيت كتير ان ربنا يعوضني وكنت انت العوض فعلا ما تأخرت الاجابه الا لعظم العطايا 

بلاش تستعجل اصبر واحتسب وربنا هيعوض صبرك وتعبك مهما تأخر العوض الا انه لازم في يوم هيجي 


الفصل الخامس عشر من هنا

تعليقات

التنقل السريع