القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية أحببت أبنه عمي الفصل الرابع عشر


 وصلنا لما ريم عملت حادث.

ريم بتجري وبتبكي ومش شايفه قودامها جات قودامها عربيه سوداء بصت ريم عليها وحاولت تبعد بس مقدرتش العربيه كانت مصره قربت اكتر مع صرخه من ريم وحطت أيدها علي وشها تخفي وشها وصرخه من قلبها وخبطتها العربيه وبعدين اترمت في الأرض وانتشر دم حواليها 

في المستشفي : 

خبط علي الباب 

ريم : اتفضل 

دخل شخص ريم كانت نايمه علي السريروايديهامتجبصه ورقبتها محطوط الواقي للرقبه وفي خدوش كتير في وشها 

علي : السلام عليكم 

ريم حاولت تقوم : اه وعليكم السلام 

علي : خليكي زي ما انت 

ريم : اه ايه الي حصل انت مين 

علي : انتي عملتي حادثه وانا شوفتك وجبتك علي المستشفي 

ريم : آه انا عايزه امشي( افتكرت ماماتها ) تليفوني فين 😳وحاولت تقوم بس صرخت من ألالم 

علي : براحه براحه تليفونك معرفش انا لما جبتك مكانش معاكي تليفون ودي الشنطه الي كانت معاكي انا اسف كنت بحاول ادور علي اي حاجه تعرفني انتي مين علي شان تسجيل دخول المستشفي وعلي شان اتواصل مع أهلك انا اضطريت اسجلك باسم مريم اختي علي شان تقدري تعملي العمليه 

ريم : حصل خير ممكن وشكرا لحضرتك . لو سمحت ممكن  اعمل مكالمه من تليفون حضرتك  لان اكيد ماما مشغوله عليا 

علي : اكيد اتفضلي

......

عند سلمي 

سلمي بتتكلم في التليفون : ازاي 

ياسر : احنا دورنا في  كل المستشفيات والفنادق والأماكن وحاولنا نتوصل لمكانها من تليفونها بس خارج التغطيه 

سلمي  ببكاء : امال راحت فين 

ياسر : استهدي بالله يا سلمي انهارده ٢ يوم والشرطه هتبدء  محضر باختفاءها 

سلمي : طايب 

...

سلمي : الو مين 

ريم : ماما 

سلمي : ريم مالك يا حبيبتي انتي فين 

ريم : براحه يا ماما انااا...

سلمي : ريم مال صوتك وفين تليفونك وليه اخر مره كلمتيني كنتي بتبكي عمك بيدور عليكي وأحمد عمل بلاغ اهون عليكي  ياريم تمشي مزعلاني كله علي شان احمد وياريت في الاخر تطمنيني عليكي ش

ريم اول ما سمعت اسمه افتكرت وقعدت تصرخ : خلاااااص خلاااااص خلااااص 

سلمي : ريم في ايه 

ريم : ابعدوا عني عرفت انك عندك حق اتخدعت كلهم شبه بعض عايزه ايه تاني كفايه بقا كفايه

 ورمت التليفون علي الارض علي اتخض ومسك التليفون الي اتكسر وكلم مامتها وحكالها الحادث وادالها عنوان المستشفي 

......بعد ٣ ساعات كانت سلمي ومحمد وصلوا واخدوا عربيه علي المستشفي 

محمد : ماما دا احمد بيرن 

سلمي : اوه نسيت ما اقولهوم كلمه وقوله علي العنوان عمك اكيد مشغول 

محمد : تمام 

كلم محمد احمد واداله العنوان والي جو فورا علي المستشفي بعدهم 

...

سلمي ومحمد وصلوا واول ما وصلوا كانت ريم نايمه وعلي معاها في الاوضه

سلمي فتحت الباب : ريم 

علي : نايمه ريم بعد ما كلمت حضرتك جالها انهيار عصبي والدكاتره ادولها مهدئ 

سلمي : انت الي كلمتني 

علي : اه ممكن نتكلم بره 

سلمي : اكيد 

.....

ياسر وأحمد وهند وخالد  وصلوا وأحمد كان باين عليه القلق والخوف

ياسر : ريم اخبارها ايه 

سلمي بصت لخالد بقرف : كويسه الحمدلله 

ياسر : هيا فاقت 

سلمي : فاقت ورجعت نامت تاني الدكتور ادالها مهدئ 

ياسر : خير باذن الله 

بعد ساعه الممرضه خرجت 

الممرضه : المريضه فاقت بس الدكتور بيأكد أنها ممنوع تتعرض لأي ضغط لأنها في حاله انهيار 

ياسر : نقدر نشوفها 

الممرضه : اكيد بس علي الاقل ٣ علي شان حالتها 

ياسر: ادخولي انتي يا ام ريم وانا وأحمد وهند بعدين 

سلمي : شكرا يا علي يا ابني تقدر تمشي دلوقتي 

علي : لو تسمحيلي اطمن عليها الاول 

سلمي : طايب اتفضل 

دخلت سلمي وعلي ومحمد لريم 

سلمي : ريم انتي كويسه 

ريم باصه للسقف ومش متكلمه

محمد : الف سلامه عليكي يا ريمو

علي : الف سلامه عليكي يا انسه ريم 

سلمي : ريم مبترديش ليه عارفه طلع عندك حق هو بيحبك بجد 

ريم فضلت تبكي 

سلمي : قاعد بره مضايق واول ما عرف انك هنا جيه جري مشوفتيش وشه عامل ايه هو مستني يدخلك 

عند هنا وريم مقدرتش تهدي وصرخت 

ريم : لا محدش ييجي مش عايزه اشوف وشه أخرجوا بره لااا 

علي : تمام تمام 

محمد حضنها يهديها : خلاص خلاص مش هيدخل في ايه بس 

.....

خرجوا من الاوضه واول ما طلعوا 

احمد : هيا كويسه .ولسا هيدخل 

سلمي بتحاول تكدب: اصلي هيا نامت 

احمد : مش مشكله هطمن عليها و..

علي : هو مين احمد 

احمد : انا 

علي : انسه ريم مش عايزه تشوف حضرتك 

صدمت للكل حتي سلمي الي مكانتش عارفه تقوله ايه 

طبعا دا غير شعور احمد الي مقدرش يتكلم واحده بس الي متصدمتش والموضوع كان عادي بس عصبها فردت بعصبيه 

هند : واحنا مش عايزين نشوفها مش عرفنا انها كويسه تمام يلا يا احمد اصلي ورانا أشغال وساره بترن عليكي من بدري ( ساره دي الزفته الي شافتها ريم معاه في المكتب )  يلا بينا يا ياسر 

ياسر : روحوا انتوا انا هطمن علي بنت اخويا وجاي 

هند بزعيق : بنت اخوك مش عايزه تقابلنا 

ياسر  بعصبيه : هند بقولك امشي وانا هطمن عليها

هند مسكت ايد احمد واخدته ومشيت وأحمد مكانش قادر يتكلم مش فاهم حاجه 

.....

في العربيه بتاعت احمد 

مش عارف في ايه ٣ شهور تليفونها مغلق والاكونت الفيس  بتاعها مقفول ورسايلي مشافتهاش واليوم الي يتفتح فيه تختفي ولما الاقيها تطلع عامله حادثه ورافضه تقابلني ومين ده مين الي معاها ده انا مش قادر حاولت انساها بساره وخروجاتي معاها بس اكتشفت أنه مستحيل الظاهر أن كلام ماما صح وداده روحيه كدبت عليا لما قالتلي أن ريم بتحبني عشمت نفسي بحبها ليا وهيا اول ما اعترفتلها بحبي ليها في التليفون فصلت السكه في وشي وقفلت تليفونها لمده ٣ شهور وبعدين رفضت تخليني اشوفها في المستشفي كان ايه لزمته ده كله ما كانت قالت انها مش بتحبني ليه بتعمل كدا ليه بتكرهني في نفسي وتجرحني ليه مترفضنيش بدل كدا أنا مش قادر حاسس اني فرضت نفسي علي واحده ولا في بالها 

هند : احمد مالك ساكت ليه 

احمد مسح وشه بعصبيه : مفيش 

هند : انت عارف انها مبتحبكش أو تكون بتعشم نفسك انت نسيت يوم سلمي لما جات تفشكل جوازه ريم من خالد قالت ايه 

Flash back :  

سلمي : هند قبل ما تمشي عايزه كلمتين يبقا قوليهم لابنك 

هند : في ايه يا سلمي 

سلمي : قولي لاحمد يبعد عن ريم 

هند : سلمي انتي بتقولي ايه 

سلمي : قولي لاحمد يبعد عن ريم انتي اكيد فاهماني 

هند : عيب كدا يا سلمي 

سلمي : ابنك بيقرب من ريم ليه ريم مش عيزاكم كلكم ومش معني أنه ساعدها يبقا يتجوزها لاا 

هند اضايقت : ومين قالك احمد عايز يتجوزها ولا بيحبها اصلا

سلمي : تمام ودا احنا عارفينه قوليله بقا يبعد 

هند : سلمي انا ابني لو بنتك اخر واحده في الدنيا مش هيقدر فيها 

سلمي : ودا شئ يشرفني 

Back 

 احمد : فاكر يا ماما ومش عارف ليه كدا أنا ندمان اني اعترفتلها بحبي حاسس اني اني اني معنديش كرامه شايف نفسي حقيييير .وبكي 

هند : متقولش علي نفسك كدا يا احمد هيا الي متستاهلكش 

احمد : انا مش فاهم في ايه يا ماما انا مضايق مضايق 


الفصل الخامس عشر من هنا

تعليقات

التنقل السريع