القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قلبي بين يديك الفصل السابع


 قلبي بين يديكِ

بارت ٧

مقدرش آسر يفهم معني الكلام لغاية مالاحظ حاجه غريبه ف الأرض الفاضيه دي ان كلها متساويه ماعدا منطقه معينه واضح جدا انها لسه محفوره قريب وقريب جدا كمان ساعتها عرف آسر بذكائه مكان ياسمين 

بدأ يحفر زي المجنون وهي بينادي عليها لغاية ماحس بحاجه غريبه فكمل حفر وبعد مده لاقي تابوت تحت الأرض 

فتحت التابوت بصعوبه جدا ولقي فيه ياسمين 

آسر بصراخ:يااااااسمين

شالها أسر وخرجها بره التابوت وحاول يفوقها

آسر:ياسمين!...ردي عليا  ياسمييين فوفي عشان خاطري فوقي 

خدها في حضنه وهو بيبكي ومش قادر يصدق انه بدل مايحميها دمرها 

آسر :ردي عليا ياحببتي متسبنيش ياسميييييين 

فضل آسر ينده عليها ويحاول يفوقها لغاية ماجه شخص مجهول وضربه علي راسه من غير ماياخد باله وأغمي عليه

_______

بعد فتره بسيطه جوه البيت المهجور الي قدامه الأرض

فتح آسر عنيه لقي نفسه قاعد علي كرسي ومربوط وكانت ياسمين قدامه ومربوطه بالنفس الطريقه

آسر:ياسمين!..ياسمين!...

فتحت عنيها ببطء لغاية مااستوعبت الي بيحصل حواليها

آسر بفرحه:ياسمين انتي لسه عايشه لسه عايشه الحمد لله

ياسمين بصوت ضعيف:آسر!..احنا فين 

صوت مجهول:انتوا ف ضيافتي 

بصوا الاتنين ناحية مصدر الصوت 

لكن مكنش واضح لهم مين بيتكلم لغاية ماقرب عليها وهنا آسر قدر يتعرف عليه

آسر:شريف!

شريف:آيوه ياآسر بيه شريف مدكور الي دمرتله حياته

(شريف مدكور ده كان راجل أعمال ناجح غلطته الوحيده انه وقف ضد آسر الراوي وحاول ينافسه عشان كدا آسر دمره خالص لغاية  مابقي مديون وفي الأخر دخل السجن وبعدين هرب منه عسان ينتقم من آسر)

آسر:انت الي غبي لأنك وقفت قصادي 

شريف:أهو الغبي الي بتقول عليه ده طلع أذكي منك وجابك لحد هنا راكع 

وفضل يضحك بهستيريه

آسر:طارك عندي أنا هي ملهاش دعوه 

شريف:لا ازاي دي الهانم وجودها مهم جدا بصراحه ياهانم أنا حابب آشكرك لولاكي مكنتش عرفت  أجيب آسر الراوي لحد هنا واضح انه بيح....

قاطعه آسر بصوت عالي:ملكش دعوه بيها خرجها بره الموضوع ده خالص أنا قدامك أهو خد طارك مني 

شريف:والله مين فيكوا يعيش ومين يموت دي انت بس الي ف ايديك تحددها 

آسر: يعني اييه 

طلع شريف من جيبه مسدس 

شريف:المسدس ده فيه طلقه واحده بس انت الي هتحدد مين فيكوا يموت بيها ...ياإما تقتل الهانم وأسيبك عايش ياإما تموت نفسك وأسيبها عايشه هاااه قولت اييه

فكر آسر شويه وبعدين اتكلم

آسر:طب فكني

شريف:هفكك بس خلي بالك في اتنين رجاله بره في ايديهم مسدسات يعني لو حبيت تعمل فيها عنتر هيخلصوا عليكوا انتوا الاتنين 

آسر:مش هعمل فيها زفت فكني 

فكه شريف واداله المسدس 

بص آسر لياسمين الي حست ان نهايتها قربت لأنه أكيد آسر الراوي مش هيضحي بحياته عشان هي تعيش فغمضت عنيها في انتظار رصاصة الموت 

فهم آسر الي بتفكر فيه 

آسر:غبيه 

انضربت الرصاصه وفتحت ياسمين عنيها لقت انها سليمه محصلهاش حاجه وآسر وقع علي الأرض بعد ماضرب نفسه بالنار

بصتله في ذهول وصدمه معقول يكون بيحبها بس  ازاي وليه 

قرب شريف من آسر الي واقع علي الأرض 

شريف:نتقابل في جهنم 

وسابه وراح ناحية الباب وبعدين بص لياسمين 

شريف باستفزاز:باااااي 

وخرج وقفل الباب وراه بقفل كبير

ياسمين:آسر!...رد عليا آسر 

حاولت ياسمين تفك نفسها لكن الأمر كان صعب جدا ومع ذلك نجحت 

جرت علي آسر عشان تطمن عليه لكن مفيش استجابه خالص 

فقررت انها تخرج بره يمكن تلاقي حد تطلب منه مساعده لكنها معرفتش تخرج لأن الباب كان مقفول 

رجعت لأسر تاني دورت في جيبوه لقت موبايله حاولت تفتحه لكن معرفتش لأنه بكلمة سر 

بس لحسن حظها التليفون رن فردت ياسمين عليه من غير ماتضطر انها تفتح التليفون

نادر:انت فين ياآسر رنيت عليك كتير مش بترد

ياسمين:نادر الحقني 

نادر:مين؟

ياسمين:أنا ياسمين الحقنا آسر اتضرب بالنار واحنا محبوسين هنا وأنا مش عارفه أعمل اييه

نادر:طب اهدي كدا وقوليلي انتوا فين

ياسمين:مش عارفه 

نادر:طب ابعتيلي اللوكيشن 

ياسمين:مش عارفه أفتح الموبايل فيه كلمة سر وأنا مش عارفاها

نادر:حاولي كدا تكتبي أي حاجه يمكن يفتح 

حاولت ياسمين تكتب اسم آسر مفتحش تاريخ ميلاده الي نادر اداهولها مفتحش 

ياسمين:مش بيفتح أعمل اي؟

نادر :جربي كدا تكتبي اسمك

ياسمين باستغراب:اسمي أنا!

نادر:أيوه يلا بسرعه 

كتبت ياسمين اسمها وفعلا التليفون فتح 

ياسمين بفرحه:فتح !..فتح يانادر 

نادر في نفسه:كنت عارف انه بيحبها 

بعتت ياسمين لنادر اللوكيشن 

نادر:تمام كدا دقايق وهبقي عندك 

ياسمين:بسرعه والنبي 

قفل نادر وفضلت ياسمين جمب آسر المصاب والي علي وشك الموت 

______

عدا الوقت كأنه عمر بحاله لغاية ماوصل نادر ومعاه عربية الاسعاف 

اتنقل آسر الي مستشفي خاصه ودخل غرفة العمليات وفضل نادر وياسمين بره منتظرين الأخبار

_____

بعد وقت طويل خرج الدكتور 

ياسمين:طمني يادكتور آسر عامل اييه؟

الدكتور:الحمد لله قدرنا نخرج الرصاصه من جسمه 

نادر:يعني هيبقي كويس!

الدكتور:إن شاء الله 

ياسمين بفرحه:الحمد لله الحمد لله 

فضلت ياسمين تحمد ربنا لغاية ماخلاص مبقاش عندها قدرة علي التحمل فوقعت علي الأرض مغمي عليها 

جري عليها نادر والدكتور 

نادر:ياسمين !..ردي عليا ياسمييين 

الدكتور:ترولي بسرعه ياجماعه 

جاب التمريض الترولي وحطوا ياسمين عليه وجريوا بيها لغرفة الكشف 

______

بعد فترة فتحت ياسمين عنيها ببطء 

الممرضه  :حمد لله علي السلامه 

ياسمين:الله يسلمك هو ايه الي حصل؟

الممرضه:مفيش شويه هبوط بس 

ياسمين:آسر أخباره ايه لو سمحتي 

الممرضه:الأستاذ آسر فاق الحمد لله 

ياسمين بفرحه:بجد ! عايزه أشوفه

الممرضه:بس انتي لسه تعبانه

ياسمين:معلشي عشان خاطري أنا عايزه أشوفه

الممرضه:ماشي هوديكي ليه 

ياسمين يابتسامه:شكرا 

______

في غرفة آسر 

دخلت ياسمين لقته فايق وكويس 

آسر:ياسمين !..انتي كويسه! قالولي انك أغمي عليكي 

ياسمين:أنا كويسه المهم انت 

آسر:أنا تمام 

جابت ياسمين الكرسي وقعدت جمبه 

ياسمين:أنا عارفه ان الوقت مش مناسب بس بصراحه أنا مش هقدر أستني أكتر من كدا لازم نتكلم 

آسر:اتكلمي عايزه تقولي اييه؟

ياسمين:ليه؟

آسر باستغراب:ليه ايييه؟

ياسمين:ليه تعرض نفسك للموت علشان خاطري ايه الي يخليك تعمل كدا وأنا كل معرفتي بيك من خلال مقالاتي الي كلها شتيمه فيك والي ياما شغلك اتأذي بسببها ليه وأنا  كلامي معاك كان كله إهانه وذم ده أنا حتي عمري ماقولتلك كلمه حلوه ايييه أصلا الي يخلي آسر الراوي بجبروته وسطوته يدافع عني بالطريقه دي حتي لو كان هو السبب في إلي أنا فيه لييييه 

آسر:عشان بحبك 

بصتله ياسمين بصدمه 

فضلوا باصين لبعض فتره من غير مايتكلموا لأنه في اللحظه دي مكنش في كلام يتقال 

دخل الدكتور الي أنقذ ياسمين من الموقف ده 

الدكتور:ازيك النهارده ياأستاذ آسر 

آسر:أنا كويس الحمد لله 

الدكتور:والمريضه التانيه سايبه غرفتك ليه مش ترتاحي شويه؟

ياسمين:حضرتك عندك حق أنا لازم أمشي كمان عشان آسر يرتاح شويه 

سابتهم ياسمين وخرجت 

______

فضلت في غرفتها مبتخرجش منها حتي آسر كانت بتتطمن عليه من بعيد من غير ماتخليه يشوفها لأنها مش قادره تواجهه لغاية ماجه يوم خروج آسر من المستشفي 

_____

وصلوا أخيرا لفيلا آسر الراوي وبعد ترحيب الخدم بآسر طلعوا علي غرفتهم 

ياسمين:محتاج مني آي حاجه أعملهالك 

آسر:لا شكرا 

ياسمين:طيب أسيبك بقي عشان ترتاح 

آسر :استني 

قالها وهو بيمسك ايديها عشان متمشيش

آسر:أنا عايز أتكلم معاكي 

ياسمين:ارتاح بس الأول وبعدين نتكلم 

آسر:لا هنتكلم دلوقتي متمشيش لو سمحتي 

قعدت ياسمين جمبه علي الكنبه 

ياسمين: عايز تتكلم ف اييه

آسر:في الكلام الي قولناه أخر مره 

ياسمين :كلام ايه؟

آسر:انتي عارفه قصدي كويس ومع ذلك هقولهالك تاني ياسمين أنا بحبك 

بصتله بتوتر ومردتش 

آسر:أنا عايز أعرف ردك اييه علي الكلام ده 

تنهدت ياسمين وحاولت تهدي نفسها عشان تقدر تتكلم بشجاعه

ياسمين :بصراحه يا أسر أنا مش قادره أحبك......

الفصل الثامن وقبل الاخير من هنا 

تعليقات

التنقل السريع