القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بائعة الورد الفصل الخامس


 

عند فريدة خلصت هي ونور مزاكرة وقاموا صلوا واتفرجوا  ع للتليفزيون ودخلوا يناموا وذهبوا في ثبات عميق 

_______________________________________________________في الصباح اشرقت الشمس بنورها الساطع ع ابطالنا جميعا عند نور وفريدة استيقظوا ع صوت هبه وهي بتصحيهم 

هبه:يا نور يا فريدة قوموا يلا الساعه بقت ٦ ونص و لكن لا حياة لمن تنادى 

انا عرفت هتصحوا ازاي جابت هبه كوب ماء ساقع وسكبته عليهم

 فريدة ونور: عااااااا في ايه يا هوبا ع الصبح 

هبه ميته من الضحك ع منظرهم وهما صاحيين:  يا بنتي ده انا قاعده اصحيكم من بدري وانتوا ولا هنا قلت اصحيكم بش بطريقتي 

فريدة: ماشي يا ماما هي الساعه كام دلوقت 

هبه: باينها داخله ع سبعه الا 

فريدة:ينهار ابيض اتأخرنا ومصحتيناش من بدري ليه يا ماما 

هبه:ده أنا صوتي اتنبح وانا بنادي عليكم عشان تصحوا 

نور:طب يلا نقوم بسرعه عشان الوقت

فريدة:تمام يلا 

قاموا البنتين عملوا روتينهم المعتاد ولبسوا فريدة لبست دريس تركواز ع طرحه بيضه ووضعت القليل من الميكب وكانت في منتها الروعه

ونور لبست الدريس اللي اختارتوا امبارح ووضعت ميكب قليل وبدت كالقمر انتهوا الاثنين من تحضير انفسهم وفطروا سريعا واذا جاءت الساعه ٧ ونصف

فريدة:يلا يا نور هنتاخر

نور:حاضر جايه اهو عايزة حاجه يا هوبا 

هبه:عايزة سلامتك يا عيون هوبا يلا لا اله الا الله 

نور وفريدة:محمد رسول الله 

وهموا بالنزول سريعا حتى لا يتاخروا عن موعدهم ركبوا تاكسي وذهبوا إلى الشركه وبعد ربع ساعه وصلوا الشركه 

_______________________________________________________

عند زين استيقظ وعمل روتينه وبدل ملابسه إلى بنطلون اسود وقميص كحلي فكان وسيما ووضع برفانه مما جعل رائحته مميزة نزل فطر ووصل منه الكليه وانطلق إلى الشركه سريعا وهو في اتجاهه إلى الشركه اتصل لادهم

ادهم:زين باشا بيتصل عليا بنفسه لا ده انا كده اتغر

زين:اي يلا هو انا بتصل عليك خالص المهم انت فين

ادهم:اهو بلبس وجي علطول 

زين:تمام متتاخرش عشان السكرتاريا الجداد اللي جايين النهاردة لازم تكون موجود عشان تعرفهم شغلهم

أدهم:ماشي انا بالظبط ربع ساعه واكون جيت الشركه 

زين:ماشي هما زمنهم وصلوا الشركه اصلا يلا سلام

ادهم:سلام

 _______________________________________________________

 عند نور وفريدة وصلوا الشركه واستقبلهم موظف من الإستقبال 

فريدة:لو سمحت احنا كان عندنا معاد مع مستر زين 

الموظف(إبراهيم ):اتفضلوا حضراتكم اطلعوا بالاسانسير الدور الرابع اسالوا اي حد عن مكتب مستر زين 

فريده:تمام شكرا لحضرتك 

ابراهيم:العفو على ايه ده واجبي

ذهبوا نور وفريدة إلى الاسانسير وركبوا ووصلوا الدور الرابع وسالوا موظف ان زين جه ولا لا قالهم لا فقعدوا يستنوه 

نور بتوتر:فريدة انا متوترة اوي خايفه من الشغل هنا 

فريده:يا بنتي خايفه من اي هو لما ييجي هيشرحلنا طبيعة شغلنا ونبدأ متتوتريش بس 

نور:خلاص مش هتوتر 

وفي أثناء حديثهم وصل زين 

زين:ازيك يا انسه فريدة ازيك يا انسه نور 

نور وفريدة:الحمد لله يا مستر زين

زين:ديما يارب طب اتفضلوا ع المكتب عشان ادهم هييجي يشرحلكم طبيعة شغلكم اي 

نور: تمام يا فندم 

دخل زين ونور وفريدة وجه بعدهم على طول ادهم 

ادهم وهو باصص لفريده:السلام عليكم 

كلهم:وعليكم السلام 

زين:لا يا ادهم أقعد فهمهم الشغل وطبيعته والمواعيد وكده 

ادهم:ماشي يا زين

نور :احم مستر زين حضرتك عارف ان انا وفريده لسه في الكليه وده آخر ترم واحد لينا والمواعيد وكده 

زين :فاهم فاهم ادهم هيظبط معاكم كل حاجه 

وقعد ادهم يفهمهم الشغل

الفصل السادس من هنا

تعليقات

التنقل السريع