القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بنات العطار كامله جميع الفصول بقلم نودي محمد


 


في احدي الاماكن الشعبيه يسكن العطار وبناته 

ضرب جرس المنبه معلناا عن الساعه السادسه صباحا قامت من علي سرير دخلت استحمت وادت فروضها وخرجت من الغرفه لكي تعد الفطور لوالدها واخواتها 

انتهت من تحضير الفطور واعدتهو علي المائده واتجهت صوب غرفه والدها ودق باب غرفته


ندي:بابا سامعني بابا انت صحيت با..قبل ان تكمل فتح باب غرفته لكي يرد علي ابنته صالح:ايوا يا حبيبتي صحيت روحي صحي اخواتك عشان ميتاخروش علي مدارسهم 

ندي: حاضر واتجهت صوب غرفت اخواتها 


نور ياريم يارنيم اصحو بقا كل يوم نفس الموال عشان تصحو طيب مش هتصحو ماشي اتجهت صوب المطبخ لتحضير زجاجه ماء هووووب رشت عليهم ميه 


نور: ايه في ايه البيت بيغرق

رنيم: يحححححححح 

ريم: ايه ده في حد يصحي حد كده اوووف 

ندي: والله بدل طولت لسان علي الصبح اصحو من اول كلمه وقومو يلا هتتاخرو 


ملك: صباح الخير يا بابا 

صالح: صباح النور يا روح بابا 

ندي:ايه ده كنت لسه دخله اصحيكي زيهم بس فلتي المره دي مني يا سوسه 

ملك: هههههه لا خلاص بقا حرمت 

صالح: اخواتك فين صحيو 

ندي: ايوا يا بابا زمنهم جاين

*********************

في مكان اخر قصر يبدو عليه مظهر الثراء الفاحش وكلمه قصر لا توصف شئ به كانه كاقطعه من الجنه ولان كوصف ليس بحقيقه نعم هو قصر الصياد

القصر كبير بأثاث من الطراز الروماني حيثو يوجد به حديقه لونها اخضر من كثرة الخضره التي بها وانواع الورود وتوجد بنصف الحديقه نافوره ⛲ من الرخام القديم علي هيئه دالفين وتوجد اروجوحه 

اما داخل القصر يحدث دجه بسبب صوت سيدة القصر نعم هيا السيده المغروره ذات الشعر الاصفر والعيون الزرقاء رغم كبر سنها الا ان لا يظهر عليها السن بسبب جسمها المشقوق وممارس الرياضه والاكل الصحي 

سوزان بصوت عالي: سعاد يا سعااااااد

سعاد الداده: نعم ياست هانم 

سوزان بكبرياء: الفطار جهز زي ما قولت. 

سعاد: ايوا يا ست هانم حطيناها في الجنينه بره زي ما حضرتك امرتي 

سوزان بغرور: طب غوري من وشي شوفي الولاد منزلوش ليه. 

سعاد: حاضر يا هانم.

سليم: مش هتبطلي اسلوبك ده بقا علي الخدم شويه دول بنأدمين زينا طب حته راعي سعاد شويه هيا اللي ربت ولادك 

سوزان: طب قول صباح الخير الاول يا حبيبي 

سليم: صباح النور يا حبيبتي 

سوزان: لازم اشد عليهم عشان يشوفو شغلهم مش يستهترو ويعرفو ان القصر ده له قوانين

ينزل من علي درج السلم الرخامي بكل كبرياء وغرور نعم هو زين الصياد يذهب لكي يلقي الصباح علي امه وابيه 

زين:صباح الخير ياست الكل ويقبل يداها صباح الخير يا بابا.

سوزان وسليم:صباح النور 

زين:انا همشي بقا عشان عندي اجتماع مهم

سوزان:طب اقعد كلك لقمه الاول

زين:متاخر يا ست الكل هستنا يوسف بره 

يوسف: انا اهو مين بيجيب في سيرتي صباح الخير عليكو 

زين: اخلص يا زفت عندنا اجتماع دقيقه والقيك قدامي بره

يوسف: طيب يخويا متزوقش انا مش عارفه بيعاملني كده ليه كاني جوز امه 

سوزان:ولد عيب كده ايه الالفاظ البيئه دي 

يوسف بغمزه: سماح المره دي يا سوزي يا قمر انتي 

سليم: طب احترم ان انا موجود 

زين بصوت عالي:يووووووووسف

يوسف: طب سلام الوقتي يا عصافير الحب عشان ميكونش نهايتي علي ايد ابنكو 

سليم: هههههه يضرب كف علي كف عمره ما هيعقل 

********"***********

منزل العطار

علي المائده الطعام الاب لنور:لقيتي شغل يا بنتي 

نور: النهارده راحه شركه هقدم فيها الCv بتاعي وهشوف بعدها هيحصل ايه يابابا

صالح: خير ان شا الله طيب الحمدلله انا نازل يا بنات زمان مصطفي واقف قدام المحل ومحروج يطلع ياخد المفتاح مني 

ندي: وانا كمان هنزل الصيدليه واخد ملك في سكتي للمدرسه 

صالح: ماشي يا حبيبتي خلي بالكو من نفسكو لا اله إلا الله 

ندي: محمد رسول الله مع السلامه 

رنيم: ياريم متخلصي بقا هنتاخر علي الكليه 

ريم بتافأف: خلاص خلاص اديني جيت اهو اوووف يلا 

*****"***********

اسفل العماره 

صالح:السلام عليكم اذيك يا ابني عامل ايه 

مصطفى:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته نحمدالله يا حاج 

صالح: ديما يارب يلا خد سمي الله وافتح المحل 

مصطفى: حاضر يا حاج 

******************* 

امام شركة الصياد 

ينزل من سيارته الفاخرة ويرتدي نظارته الشمسيه ويدخل الشركه بكل هيبه ووقار يستقبله الموظفين برعب وخوف فهما يعلمون من هو زين الصياد عندما يغضب عليهم فهو يحب الالتزام والقوانين 

وقف قصاد المصعد حته يصعد لمكتبه انفتحه المصعد ودلف منه واتجه لمكتبه بكل غرور 

هبت السكرتيره من مقعدها حين راته يتجه لمكتبه ودلفت ورائه دقت باب المكتب 

زين بصرامه: ادخل 

السكرتيره بمياعه: مستر زين تحب تعرف مواعيد النهارده ايه قبل الاجتماع

زين بقرف: لسه قد ايه علي الاجتماع

السكرتيره بدلع: لسه عشرة دقايق 

زين بغضب: هبه انا قولتلك ميت مره الاسلوب بتاعك ده مش هياكل معايا فا اظبطي نفسك كده عشان ميكونش اخر يوم ليكي هنا واتفضلي اخرجي بره واول ما الوفد يوصل بلغيني وابعتيلي قهوتي ويوسف اول ما يوصل بره يلا

هبه بخوف من غضبه: حاضر يا مستر اي اوامر تانيه حضرتك

زين بدون النظر اليها: لا وخدي الباب وراكي 

هرولت سريعا من امامه واقفلت الباب ووقفت تتأفأف وتقول بقا انا هبه اللي الكل يتمنا نظره مني هو يعمل فيا كده بس انا وراك وراك والزمن طويل لحد متوقع يا زين الصياد واطلت ضحكه سخريه


فجأه صوت من خلفها يقول بتكلمني نفسك يا هبه 

التفتت سريعا وقالت مستر يوسف خوفا من ان يكون سمع شئ من حديثها لنفسها

يوسف بغمزه: لا خياله وماله وشك قلب ليه كده اول ما شوفتيني ليكون شوفتي بعبع واطلق ضحكه عليها 

هبه بتوتر: لا ابدا اصل مستر زين كان متعصب عليا الوقتي وكنت باخد موشح منه وطلب تدخل له اول متيجي علي طول

يوسف بضحك: هو انتي لسه هتعرفيه الوقتي وبعدين خلاص انا داخل له اهو اطلبي لينا قهوة بقا 

هبه ببعض الراحه: تمام 

يدلف يوسف عند زين بدون طرق علي الباب 

زين بغضب: انت يا زفت مش في باب تخبط عليه 

يوسف بمنكشه: واخبط ليه انت في الحمام وبعدين انا داخل عند حد غريب 

زين بنرفزه:يخربيت ملافظك انت المفروض يكون مكانك بياع في السوق 

يوسف بضحك: ده العشم برضو يا زينو باشا واهدا عليا شويه دنا زي اخوك برضو 

زين بغضب: متقوليش زينو دي احنا في الشركه مش في البيت وخلينا في المهم ها لقيت سكرتيره لمكتبك 

يوسف: والله لسه اديني مستني الفرج 

زين بملل: طيب يا بتاع الفرج خلينا نشوف هنعمل ايه مع الوفد قبل ما يجو 

*****************

اما في مكان اخر امام صيدليه الحياة والامل 

تجري سريعا حته تصل الصيدليه لقد تاخرت اليوم بسبب اختها وزحمت المواصلات اخيرا وصلت الصيدليه دخلت والقت السلام 

ندي بتنهيج اثر الجري: السلام عليكم يا عم محروس اسفه عشان اتاخرت المواصلات زحمه

محروس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته خدي نفسك الاول يابنتي محصلش حاجه وانا عارف ولا يهمك المهم انك وصلتي بسلامه 

ندي: ربنا يخليك يا عم محروس و.. قبل تكملت كلامها سمعت احد يلقي السلام خلفها

الشخص: السلام عليكم 

ندي ومحروس: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

محروس: ايه اللي اخرك كده يا بيه مش كنت نازل ورايا كنت فين 

الشخص: كنت واقف مع زميل ليا يابابا وبعدين دول خمس دقايق اللي اتاخرتهم محصلش حاجه 

محروس: اخر مره يا تامر مش عاوز استهتار اتفضل يلا البس البالطو واقف مكانك 

تامر: حاضر يا بابا

*****************

امام جامعه القاهره 

رنيم بنرفزه: والله حرام عليكي يا ريم المحاضره هتروح عليا انا معتش هستناك بعد كده

ريم بتأفاف: مخلاص بقا يا رنيم هتلحقيها مكنوش خمس دقائق مهو لو نترحم من الموصلات دي بقا 

رنيم بسخريه: وانتي عاوزه توصلي الجامعه بقا بايه بعربيه خصوصي 

ريم بسرحان: هييييح هتحصل بس محتاجه شويه وقت.

رنيم بضحك: متحلميش اوي كده و.. قبل انا تكمل عربيه خبطيطها في دراعها اطلقت منها صرخه اااااااااااه 

ريم بفزع: رنيييييم 

ينزل من العربيه شاب طويل البنيه لابس نظاره شمسيه هرول مسرعأ لهم

الشاب: انتي كويسه يا انسه 

ريم بغضب: انت متخلف اعمه مش بتشوف ماشي تدوس في خلق الله منش عارفه حمار مين اللي ركبك عربيه 

الشاب بزعيق: لمي لسانك ده يابت انتي واعرفي انتي بتكلمي مين وبعدين انتي محموقه كده ليه هو انتي اللي اتخبطت انا سالت الانسه دي وشاور علي رنيم 

ريم بصوت عالي بته لما تبقا تبتك هتكون مين يعني واحد حمار وطور 

الشاب بغضب وصوت عالي نسبيا: صوتك ده ميعلاش عليا ومين ده اللي حمار وطور ولوله انك بنت كنت مديت ايدي عليكي

ريم: طب وريني كده ووو.. قبل ان تكمل اتاها صوت رنيم 

رنيم بالم بسيط: خلاص يا ريم محصلش حاجه انا كويسه يلا نمشي 

الشاب: متاكده انك كويسه يا انسه مش محتاجه مستشفي اوديكي

ريم بسخريه: فعلا يقتلو القتيل ويمشو في جنازته

رنيم: اه كويسه وشدت دراع اختها ومشيو دخلو الجامعه 

ريم بغضب: انتي سكتيلو ليه ده متخلف 

رنيم بملل: ريم خلاص انا كويسه وبعدين تحبي اروح اطخو عيارين يعني عشان تنبسطي

ريم: امشي يا رنيم امشي من وشي سلام 

رنيم: سلام واتجهت لمدرج لكي تلقي بصديقتها نوال

داخل المدرج 

نوال: رنيم ايه يابنتي اتاخرتي كده ليه ومال دراعك انتي تعبانه

رنيم بالم: هيكون بسبب ايه اختي هو في غيرها وغير كده واحد خبطني بعربيه 

نوال بقلق: طب انتي كويسه حاسه بحاجه وجعاك 

رنيم: اه كويسه شويه الم بسيط فيه وهيروح 

ياتي صوت من الخلف صباح الخير 

التفتت نوال و رنيم وهنا كانت الصادمه لرنيم 

الشاب: اعرفكو بنفسي قبل منبدا المحاضره 

انا الدكتور أدم الهواري وهدرس ليكو الماده....... واكون معاكو لاخر السنه القي الكلام وعندما رأها ابتسم مع نفسه 

**********

اما الجانب الاخر امام جامعه فنون جميله دلفت ريم عندما رات صديقاتها شاورت لهم 

الشاب: اوووف يخربيت جمال امك يشيخه 

شاب اخر: مكنه يالا عليها جوز عيون

فتاة بغيظ: مالكو هتموتو عليها كده ليه دي ولا تسوا كفايه انها بنت عطار 

فتاة اخره: دي جربوعه وشايفه نفسها علي ايه 

الشباب: طب وانتو مالكو كده طب تنكرو انها احلي منكو حته لو بنت بواب بس كفايه انها جامده 

الفتاه بغرور: مين دي اللي احلي مننا دنا ماجي الحديدي اللي اي شاب يتمنا بس اشاور له وبعدين طلامه عجباك اوي كده يا استاذ ماجد متروح ليها اهي شبهك 

ماجد بنرفزه: ماجي حسني ملافظك احسنلك احسن اقلب عليكي وانتي عارفه قالبت ماجد العزازي كويس 

ماجي بعصبيه: طب وريني قالبتك كده عاوزه اشوفها 

محمد: في ايه يا جماعه متصلو علي النبي كده هنقلب علي بعض 

ماجي بتأفأف: متشوف صاحبك الاول اللي عمال يهدد وانا مش بتهدد وو قبل ان تكمل اتاهم صوت من خلفهم في ايه صوتكو جايب اخر الكليه 

ماجي بدلع: يرضيك يا خلوده ماجد يزعق فيا عشان الجربوعه بنت العطار 

خالد بزعيق: بتزعق ليها ليه يا ماجد مش انا حذرت ان ماجي خط احمر 

ماجد بنرفزه: متزعقليش يا خالد وقبل مهيا تعمل الشويتين بتوعها عليك اسالها الاول قالت ايه انا ماشي

محمد بنديه: يا ماجد استنه بس اهو زعل مكنش مفروض تزعق له يا خالد 

خالد بملل: سيبه الوقتي هبقا اصالحه بعدين ايه بقا الموضوع 

استوب نتعرف علي الشخصيات الجديده 

-ماجي الحديدي: تبلغ من العمر ال21 بيضاء عنيها خضراء شعرها اصفر مموج شخصيه مغروره وحقوده بنت رجل الاعمال جلال الحديدي

-ماجد العزازي:يبلغ من العمر 23 شاب فاشل شعره طويل قليلا عينه بني فاتح وابن صلاح العزازي صاحب معرض العربيات 

-خالد الجوهري: يبلغ من العمر 25بتاع بنات بسقط كل سنه عينه عسلي شعره اسود ابن الجوهري الجواهرجي.


اما عند ريم وصحابها 

ريم: ايه يا بنات عاملين ايه من غيري

سلمي: كنا كويسين لحد مجيتي 

ريم برفعت حاجب: يا شيخه قولي كلام غير كده دنتي مش عارفه تدخلي المدرج من غيري عشان كده انتي قاعده بره 

سلمي بضحك: يخربيت الغرور بتاعك 

وفاء: خلصتو يلا بقا ندخل المحاضره مش كفايه الاولانيه راحت 

سلمي وريم:يلا 

***********************

امام شركات الصياد تقف نور بفم يكاد يصل للارض من شدت اندهاشها من جمال الشركه 

نور بزهول: ايه الافتره ده اما الشركه كده من بره اومال من جوه عامله ازاي فاقت من زهولها علي طوت 

احد الامن:خير يا انسه اي خدمه 

نور بقلق:انا كنت جايه عشان الاعلان اللي نازل لسكرتيره 

الامن:اه طيب اتفضلي اسائلي جوه وهما يقولو ليكي تتطلعي الدور الكام 

نور بهدوء: تمام شكرا ليك 

الامن:العفو 

دلفت نور بخطوط مرتعشه وتتصفح الشركه من الداخل بذهول يختااااااي ايه ده لو سمحتي انا جايه بخصوص الاعلان سكرتيره

الفتاه:اطلعي الدور التالت واسالي فين مكتب مستر يوسف

نور: تمام دلفت عند المصعد وضغطت زر الطلعو لدور التالت حته وقف المصعد خرجت نور حته رات شخص لو سمحت فين مكتب الاستاذ يوسف

الشخص:اخر الطرقه علي ايدك الشمال

اومت نور براسها شكر له وصلت اخر الطرقه حته لمحت فتاه جالسه لبسه فستان يصل اسفل ما قبل الركبه وبه فتحه بصدر وبيدها مرأه تعدل الروج بتاعها حته التفتت الفتاه اثر شهقه اخرجتها نور من فمها 

الفتاه برفعت حاجب: نعم انتي مين ومتنحه كده ليه 

نور بأرف: انا جايه عشان اعلان السكرتيرة لمستر يوسف ده هو موجود من فضلك

الفتاه بنظره تفحص في نور:وانتي بقا اللي جايه هتبقي سكرتيره

نور برفع حاجب: ده لو معندكيش مشكله

الفتاه بغرور: طب اقعدي لان مستر يوسف في اجتماع اما يخرج تبقي تدخلي له 

نور بتأفاف: اوكي 

**************علي جانب صيدليه الحياه والامل

ندي لعم محروس: انا دوامي خلص يا عم محروس الحق اروح عاوز حاجه مني 

محروس بهدؤء: لا يابنتي عاوز سلامتك روحي انتي 

ندي: مع السلامه وهمت بلخروج 

تامر بسرعه: انسه ندي 

ندي: نعم يا تامر في حاجه

تامر بهيام وهو ينظر لعيونها:تحبي اوصلك 

ندي بأحراج من نظراته: لا متشكره يا تامر لسه هعدي علي اختي 

تامر قبل الرد همت ندي بلمشي 

****************شركه الصياد

يوسف بضحك: ههههه بس انت شمبرته يا زين خليت الراجل مش عارف يتكلم 

زين بغرور:عشان يعرف ان عارف كل حاجه وميلعبش مع زين الصياد بعد كده اما مروان الجزار ده نهايه قربت علي ايدي

يوسف:ناوي علي ايه يا زين 

زين: في وقتها هتعرف يلا سلام الوقتي اشوفك في البيت 

يوسف:سلام ودلف الي مكتبه وضرب جرس انذار السكرتيره 

الفتاه: هدخل لمستر يوسف وهقوله انك بره بخطوات عند باب المكتب ودقت الباب

يوسف:ادخل 

دلفت الفتاه بعد اذن يوسف وقالت مستر يوسف في واحده بره جايه بخصوص الاعلان اللي حضرتك منزله 

يوسف:دخليها اما اشوف وبعدها الغي اي حاجه عشان هروح 

الفتاه:تحت امرك خرجت وندهت علي نور ادخلي 

نور بخطوات مرتعشه دقت علي الباب اتاها صوت يوسف وهو ينظر للاوراق:ادخل 

نور ونظرها في الارض:السلام عليكم

يوسف وهو علي وضعه:وعليكم السلام ورحمةالله وبركاته ويرفع نظره حته تاه في وجهاا الملائكي البرئ وشعرها الطويل قال في نفسه ايه الملاك ده حته فاق من هيامه وقال: اتفضلي اقعدي وهاتي الCv بتاعك يا انسه اسمك ايه 

نور بتردد:نور اسمي نور 

يوسف: اهلا وسهلا وانا يوسف 

نور: اهلا بيك يا فندم 

يوسف وهو يلقي علي الملف بتاعها ثم قال كويس معاكي تلت لغات وملفك كويس ثم نظر اليها قال لها اشتغلتي قبل كده عند حد 

نور وهيا ترفع عيناها حته تاهت في عينه وتحمحمت ثم قالت: لا حضرتك اول مره اشتغل 

يوسف بأبتسامه سحرتها: تمام وانا قبلت انك تشتغلي وفيكي تبدأي شغل من بكره الساعه 8 تكوني موجوده 

نور بفرحه: تمام حاضرتك متشكره اوي 

يوسف بأبتسامه ساحره: العفو ومده يده لمصافحتها مع السلامه يا انسه نور

نور بمصفاحه وابتسامه بسيطه: مع السلامه بعد اذن حضرتك وخرجت من المكتب وقلبها يقرع كاالطبول ***************

عند عطارت العطار 

صالح لمصطفي: خلصت يا مصطفي الطلبيه بتاعت الست عزيزه 

مصطفي:اه يا حاج خلصتها ولفتها كلها 

صالح برضا: ماشي يا مصطفي يلا عشان نصلي الظهر في الجامع 

مصطفي: حاضر يا حاج يلا 

**************** عند مدرسه الثانويه بنات 

دلفت ملك من بوابت المدرسه مع صديقتها اميرة تنتظر اختها لعلها توصل قبل ازدحام المرور 

اميرة: ايه يا بنتي هتمشي معايا ولا هتستني اختك 

ملك:لا هستنا اختي عشان قالت ليا استناها 

اميرة: اوكي يلا باي اشوفك بكره 

ملك:باي ورفعت يدها لتلوح لصديقتها حته فجأت من يجذبها من دراعها من الخلف وووو.......


الفصل الثاني من هنا

تعليقات

التنقل السريع