القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية بائعة الورد الفصل الثاني




وقفنا المرة اللي فاتت لما فريدة ونور وهما خارجين من الكلية خبطوا في بنت 

نور:ايه يا بنتي حسبي

منه:معلش اصل انا اول سنه هنا 

فريدة:خلاص يا قمر ولا يهمك يلا يا نور

نور:يلا  

طلعوا من الكليه الاتنين وفي طريقهم لمحل الورد

نور:بقولك يا فريدة عايزين نشتغل في وظيفه تانيه مع المحل عشان نقدر على مصاريف الكليه

فريدة:كنت عايزة اقولك كده عشان المحل معتش بيجيب فلوس كتير

نور:عايزين نشوف مثلا اي شركه عايزين مثلا موظفين او سكرتارية 

فريدة:خلاص اول ماروح هعمل سيرش واشوف لو في شركه 

نور:اوك

ذهبوا إلى المحل وأدوا عملهم وكل واحده روحت بيتها 

_______________________________________________________

عند زين اول ما دخل الشركة الكل واقفله باحترام 

زين للسكرتارية:ادهم جه يا سهى

سهى:لا يا زين بيه

زين:طب هاتيلي ورق الصفقه الجديدة واول ما ييجي ادهم قوليلوا يدخلي

سهى:تمام يا فندم

زين قعد يخلص شغل ودخلتلوا سهى 

سهى:ادهم بيه جه يا فندم

زين:دخليه حالا 

خرجت سهى وقالت لادهم يدخل 

ادهم:نعم يا زين سهى قالتلي انك عايزني

زين: في شغل كتير لازم يخلص النهاردة 

ادهم:عملت ايه مع شركة(h.m)

زين:كانوا عايزين ياخدوا مننا الصفقه الجديده بس وقفتهم عند حدهم 

ادهم:هو حد في السوق يقدر يقف قدام زين المنشاوي

زين:طب يلا روح ع مكتبك خلص شغلك وعدي عليا بعد ماخلص

ادهم:تمام

_______________________________________________________عند نور اول ماروحت غيرت وادت فروضها ورنت على فريدة 

فريدة:ايوة يا نور

نور:بتعملي اي

فريدة:اهو جيت وغيرت وصليت وبذاكر اللي اخدناه النهاردة 

نور:انا بردو عملت زيك بس لسه هدخل اعمل غدا واذاكر شوية 

فريدة:هخلص واشوف لو في شركه عايزين موظفين جديدة 

نور:تمام يا قلبي يلا باي

فريدة:باي

نور قفلت مع فريدة ودخلت تعمل غدا خلصت الغدا واكلت ودخلت تزاكر شوية

_______________________________________________________عند زين بعت لسهى تجيلوا 

زين:سهى اتصليلي بسعد الشيشتاوي وقوليلوا ييجي عشان عايزه 

سهى بتقرب منه بطريقه مقززة وحطت ايدها على خد زين

سهى:تؤمر بحاجه تانيه يا زين بيه 

زين شال ايدها وبحركه فجائيه لوا ايدها لورا

زين:الشغل ده مش معايا انا فاهمه 

سهى:اه اه ايدي سيب ايدي 

زين:انتي مرفوده عشان تعرفي تتعاملي معايا كويس يلا براااا

طلعت سهى وزين اتصل ع ادهم ان يجيله 

ادهم:ايوة يا زين في حاجه

زين:ايوه عايزك تعمل اعلان عايزين اتنين سكرتاريه واحده ليا وواحده ليك

ادهم:طب سكرتاريه ليا ماشي اومال سكرتاريه ليك ليه مش سهى موجوده 

زين:رفدتها بنت مش مظبوطه بتعمل حركات سهله زيها 

ادهم:يا بني انت مفيش سكرتاريه بتكمل معاك شغب يومين ع بعض

زين:خلاص بقى يا ادهم ومتنساش تتصل ع سعد الشيشتاوي قوليله يجيلي عشان عايزة 

ادهم:تمام

_______________________________________________________

عند فريدة اول ما خلصت مكالمه مع نور عملت قعدت تعمل سيرش لقت ان في شركه عايزة اتنين سكرتاريه فلقتها فرصه اتصلت ع نور

فريده:عاااا لقيت يا نور لقيت

نور: ايه يا بنتي براحه خرمتيلي ودني في اي

فريدة:لقيت شركة عايزة اتنين سكرتاريه لشركة المنشاوي 

نور:متهزريش شركة المنشاوي بتاعت زين المنشاوي ده قمر 

فريدة:عيب يا بنتي غضي البصر

نور:بصر اي يا بنتي هو انا الراجل 

فريدة:طب يلا اقفلي عشان انام شويه انا قدمت وهما هيردوا علينا بكرة ونروح نقدم

نور:خلاص لما نخلص كلية نروحلهم 

فريدة :اوك يلا باي 

نور:باي

_______________________________________________________

عند نور قفلت مع فريدة ونامت شويه وصحيت لقت الساعه ٩ قامت أدت فروضها وقعدت تزاكر شوية وفريده عم المساء ع ابطالنا منهم السعيد ومنهم الحزين وذهبوا ابطالنا في ثبات


الفصل الثالث من هنا

تعليقات

التنقل السريع