القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ما وراء الظلام كامله جميع الفصول بقلم أيه نبيل


 سليم ، زويا ..

اثنان ، كل منهم لا ينتمي الي الوسط الذي ينتمي اليه الطرف الاخر ، انها مهندسه معماريه تعيش حياتها لا تحمل هم شئ غير مستقبلها ، تحب مهنتها اكثر من اي شئ ، لا تعرف حقيقة اخيها .. ، اما عن سليم ، رجل اعمال  يعمل مع والده بالس*رقه ... كانت حياته مليئه بالصعوبات و المواجهات التي كان يجب عليه ان يتخطاها وحده ، وسط كل تلك المعارك حتي يستطيع البقاء صامدا وعلي قيد الحياة ظهرت أمامه صدفه غيرت كل شئ ، هل ستتمكن من تغيره كما غيرت مصيره ؟ 

هذا ما سنعرفه ..

-----------------------------------------------------------------------

 زويا : صباااح الخير 

فاطمه : صباح النور يا حبيبتي 

زويا اقتربت الي خالتها وقبلتها : انا هنزل لاني عندي شغل 

فاطمه : مش هتقعدي تفطري يا بنتي ! 

زويا : لا والله مش هعرف خاالص دلوقتي ورايا شغل 

فاطمه أمسكت وجهها بحنان : انتي زي امك الله يرحمها بالضبط يا زويا 

زويا : ..

فاطمه : حتي ايام الجامعه مكنتش بتحط في بوقها لقمه وتنزل ، وترجع مفرهده . 

زويا ابتسمت  : الله يرحمها ، هتضطر امشي دلوقتي 

فاطمه : تمام يا حبيبتي ربنا معاكي .

زويا : سلميلي علي سيف لما يجي .

فاطمه : تمام ..

-----------------------------------------------------------------------

علي : أجرت مهندسين كويسين يعملوا اللي قولتلك عليه ؟

- تمام خلاص ماشي 

- ‏علي ميعادنا ابني  سليم دلوقتي هيروحلهم ..

سليم ذهب الي مكتب والده ودق الباب ودخل ..

علي : هقفل معاك دلوقتي عشان ابلغ سليم .. يلا سلام ..

سليم : خير 

علي : عايزك تروح تتابع المشروع ، بعتت شوية عمال شغالين فيه دلوقتي ، روح انت وحسن 

سليم صمت قليلا ..

علي : سرحت في ايه بس 

سليم : انت اكيد فاكر موضوع الصفقه مش كده ؟

علي : اكيد يا سليم ودي حاجة تتنسي ؟ هروح انا وانت 

خرج سليم من المكتب ووضع نظارته الشمسيه و خرج من الشركه وركب سيارته وذهب ..

-----------------------------------------------------------------------سيف ذاهب الي عمله  ..

فاطمه : تعالي يا حبيبي حضرتلك الاكل ..

سيف : لا شكرا يا خالتو مش عايز..

فاطمه : مالك انت واختك انهارده !

سيف : مالها !

فاطمه : هي كمان مش عايزة تاكل ونزلت علي طول 

سيف : انتي لسه متعودتيش علي زويا ولا ايه ، من امتي وهي بتاكل قبل ما تنزل ! 

فاطمه ضحكت : طب وانت ؟

سيف : عندي شغل مهم انا كمان يلا اشوفك بليل ان شاء الله ..

فاطمه : تمام يا حبيبي في رعاية الله 

نظرت للطاوله : والاكل دا كله هاكله لوحدي !

-----------------------------------------------------------------------

زويا في طريقها لعملها اصدمت سيارتها بسياره احد الاشخاص بالمدينه وعند خروجها من السيارة ..

زويا بصراخ : انت مش شايف قدامك !!

سليم : انتي عااطيه اشارة غلط ، عاطيه اشارة يمين راحه تدخلي شمال اعملك ايه ؟! المطلوب مني اخش اقرأ دماغك !! ولا اقعد معاكي في العربيه !!

زويا صمتت قليلا ..

زويا : ااا تقوم تخش شمال فجأة منغير ما تدي كلاكس !! انت غلطان لا انت غلطان ومش هتمشي من هنا غير بمحضر ، هاااتولي الشرطه ..

سليم : عايزة تعملي محضر ؟ 

زويا نظرت اليه وبتوتي : ايه .. اااه عايزة اعمل محضر هوو انا هخااف !! 

سليم : متأكده ؟ 

زويا بعناد  : متأكدة ..

سليم بثقه : بلاش معايا ، نصيحه ..

زويا : نقدر نعرف حضرتك مين عشان واثق في نفسك اوي كده !!! 

سليم ابتسم وركب سيارته دون أن يرد عليها و رحل ..

زويا ومازالت تصرخ : انت بتهرببب !!! كمان بتهربب !!! 

زويا بثقه : خاف مني اكيد .. هه .

حسن " صديق سليم المقرب " : مجنونه دي ولا ايه 

سليم ابتسم : شكلها كده ..

وعند ذهابها الي منطقه عملها بدأت  تعمل مع فريق بإحدي المشروعات ووصل صاحب المشروع حتي يراقب المشروع ..

زويا نظرت الي صاحب المشروع .

زويا صمتت قليلا بصدمه ..

اقترب صاحب المشروع منها ..

سليم : اهلا ..

زويا : ..

سليم : سليم .. ابن استاذ علي .. 

زويا : اس .. استاذ .. استاذ سليم !! 

سليم ابتسم : الانسه المشكلجيه 

زويا وضعت يدها علي فمها بصدمه ..

سليم ضحك .. 

زويا بتوتر : اهلا استاذ سليم 

مدت يدها للمصافحه : زويا .

سليم صمت قليلا ثم صافحها ..

زويا : انا حقيقي اسفة .. ممكن .. ممكن ننسي اللي حصل ؟ 

سليم : نسيت .. نسيت 

زويا ابتسمت  : تمام .. احنا حاليا في بداية المشروع وزي ما حضرتك شايف لحد الان الدنيا ماشية كويس جدا ..

سليم ابتسم : واضح .. يعني حضرتك طلعتي المهندسه في الاخر 

زويا : مضبوط ..

سليم : انا عموما احب اعتذر انا كمان عن الخبطه ، لو حابه ادفع كل التكاليف...

زويا بمقاطعة : كفاية يا استاذ سليم ، مفيش حاجة حصلت اصلا ..

سليم ابتسم : تمام .. انا معاكي اهو ..

زويا ابتسمت واكملت عملها .

-----------------------------------------------------------------------

سيف بمكتبه 

دخل علي ..

سيف : اهلا استاذ علي، نورت المكتب  .. 

علي : المكتب منور بإصحابه يا سيف ، ها عملت اللي اتفقنا عليه ؟ 

سيف : كله تحت السيطرة ..

وقام بإخراج حقيبه مليئه بالاموال ..

علي : تمام .. في ميعادنا بليل .

سيف بمكر : تمام ..

علي : يلا .. هستأذن انا بقي انا كنت جاي اكأد عليك 

سيف ابتسم : ..

وخرج علي من المكتب وجلس سيف علي الكرسي يفكر قليلا وكأنه يخطط لشئ  .. 

-----------------------------------------------------------------------

وعند تمام الساعه السابعه  مساءا عند غروب الشمس بعدما ذهب حسن الي علي ..

وزويا مازالت تعمل وسليم يراقب المشروع 

انتهوا من عملهم و حان موعد الذهاب 

ذهبوا جميع العمال 

عدا زويا ..

زويا : انا اسفة للمرة التانيه عن اللي حصل يا استاذ سليم ، حقيقي انا ..

سليم بمقاطعة : محصلش حاجة .

زويا : يعني اكيد حضرتك مش شايل مني ..

سليم ابتسم ..

زويا : عن اذنك .

وكانت سوف تذهب ..

ولكن اوقفها سليم : شغلك لا يعلي عليه ..

زويا نظرت اليه .

سليم : يعني .. كنت حابب اجتهادك في شغلك ، انتي بشمهندسه محترمه 

زويا ابتسمت : شكرا يا استاذ سليم ..

وذهبت ..

رن هاتف سليم ..

= دلوقتي .

اغلق سليم الخط و اتجهه الي سيارته ..

-----------------------------------------------------------------------

سيف : الفلوس جاهزة ... متبقي امضاء من كل واحد فيكوا ، وخاصه استاذ سليم ..

علي : تمام .. استاذ سليم حالا هيبقي في الوسط ..

-----------------------------------------------------------------------

زويا عادت الي منزلها ..

فاطمه : حمدلله علي سلامتك يا حبيبتي

زويا : الله يسلمك .. تعبت جامد انهارده ..

فاطمه : بسبب عدم اكلك .. انا محضرالك الاكل علي السفره ..

قاطعهم رن هاتف زويا : نعم ..

= يا بشمهندسه ، لازم تيجي بسرعه ، العمارة بتولع ..

زويا بإندهاش : ايه !!!!!

طيب ، طيب انا جاية حالا ..

فاطمه : خير ..

زويا : المشروع اللي شغاله فيه ، ولع .

فاطمه وضعت يدها علي فمها بصدمه ..

اتصلت زويا بسليم وهي بسيارتها ..

سليم : نعم ..

زويا : لازم تيجي حالا يا استاذ سليم ..

سليم : خير !

سليم : العمارة بتولع ..

سليم : ايه !!

وقام بإيقاف السيارة ..

سليم : عمارة ايه اللي بتولع !! 

زويا بقلق : زي ما بقول لحضرتك ، معرفش ازاي .

قام سليم بتغيير اتجاهه والعوده الي مكان المشروع  ..

-----------------------------------------------------------------------

 تأخر الوقت ومازال سليم لم يأتي 

 ‏سيف : وبعدين ؟؟

 ‏علي : ..

 ‏اتصل حسن بسليم .

 ‏لم يسمع الهاتف ولم يرد ...

 ‏حسن : انت فين يا ابنيي 

 ‏علي : مبيردش ؟ 

نظر  ‏حسن اليه وأشار له بالسلبيه .

 ‏سيف : فين ابن حضرتك يا استاذ علي ؟ 

 ‏علي : هفهمك، ممكن يكون جاله ظرف ..

 ‏سيف : في الحاله دي ..

 ‏واخرج سلاحه : مفيش  قدامنا غير طريقه واحدة ..

 ‏وقام بإطلاق النار ولكن عند اطلاقه للنار وقف حسن امام علي و تلقي الرصاصة بدلا منه وسقط علي الارض 

 ‏اخرج الجميع سلاحه وبدأ الجميع في اطلاق النار ..

----------------------------------------------------------------------- ‏سليم : عامل وقع سجارة !!! انتتييي عااارفةة حجمم الخسااير اللي هتيجي من وراااا غبااااءء العمااال اللي حضرتك جاايبااهم  !!!

زويا : انا متحمله كل حاجة ، بس صدقني ... 

سليم : مششش عاايز اسمع منك ولا كلمه ، خلاص انتهيناا ..

زويا : انا اقدر اتحمل كل التكاليف .

سليم وضع يده علي رأسه وصمت قليلا ..

زويا : انا اسفة اوي ..

سليم اخرج هاتفه وجد مكالمات هاتفيه عديده 

و فجأة : الصفقه ... 

وذهب مسرعا الي سيارته مرة اخري وتركها وذهب ..

----------------------------------------------------------------------- 

علي بالمستشفي ينتظر خبر من الطبيب عن حاله حسن ..

وصل سليم الي المستشفي وبتوتر ..

سليم : حصل ايه !

علي : حصل ايه !! وليك عين تيجي هنا !! .

سليم : انت عارف اني عمري ما عملتها ، انا كنت جاي بس اللي حصل ..

خرج الطبيب اليهم ..

سليم :  كويس مش كده  ؟

 صمت الطبيب قليلا ..

 ‏= للاسف .. مقدرناش ننقذه ، البقيه بحياتك ..

 ‏سليم قام بالصراخ بأعلي صوته بالمستشفي ، لقد خسر اقرب صديق له واعزهم الي قلبه ..

 ‏جلس بمكتبه وبجانبه علي .

 ‏علي : يعني موضوع المشروع كمان كان من تخطيط سيف ، انا متأكد ..

 ‏سليم صمت قليلا ..

 ‏سليم بهدوء  : انا مش هسيبه .. هدفعه تمن اللي عمله غالي ، زي ما خسرني صديقي ، خسره حد غالي عليه ..

 ‏علي ابتسم : دا عين العقل يا ابني ..

 ‏سليم : ..

 ‏علي : تاني مرة  تخسر حد غالي عليك انا عارف ، مرة والدتك ... شوفتها وهي ميته قدامك ، ومرة صديق عمرك ..

 ‏سليم : ..

 ‏علي : والدتك انت*حرت وسابتنا احنا الاتنين ، ودلوقتي حسن ..

 ‏سليم بغضب شديد وقف وقام بإخراج هاتفه من جيبه و اتصل بأحد الرجال ..

 ‏سليم : سيف عبدالله .. عايزك تعرفلي اكبر كم من المعلومات عنه ..

 ‏يعني عيلته ... اقرب الناس له ، وبسرعه اننتتتت فاااهم ؟ 

‏-----------------------------------------------------------------------

 ‏زويا : عندي صداع رهيب يا خالتو  ..

 ‏فاطمه : سلامتك الف سلامه يا حبيبتي

 ‏زويا : انا مش عارفة ازاي حصل كده بس ..

 ‏فاطمه : قدر الله وماشاء فعل يا حبيبتى ، اهدي ..

 ‏وصل سيف الي المنزل ..

 ‏زويا ذهبت وعانقت أخيها ..

 ‏سيف : خير ..

 ‏زويا : وحشتني .. ها امورك مشت ازاي ؟

 ‏سيف  ابتسم : كويس اوي ..

 ‏زويا ابتسمت: مالك مبسوط كده ليه 

 ‏سيف : سيبك انتي ...  انتي عملتي ايه في يومك ؟ 

 ‏زويا : الحمدلله ..

 ‏سيف : فين الاكللل 

 ‏زويا ضحكت و ذهبوا ليأكلوا ..

‏-----------------------------------------------------------------------

 ‏في صباح اليوم التالي ..

 ‏سليم بمكتبه : عايز اخته تكون عندي ، وانهارده .

 ‏= تمام يا زعيم ..

 ‏سليم  يتحدث الي نفسه : انا هوريك يا سيف ، هتشوف انت لعبت مع مين ..

----------------------------------------------------------------------- ‏فاطمه : زويا .. ما بلاش تنزلي انهارده ..

زويا بإندهاش : ليه خير يا ماما 

فاطمه : يعني .. حابه انك تفضلي معايا انهارده 

زويا : انتي عارفة اني مش هقدر انهارده ، معلش .. بكرة ان شاء الله نقعد سوا زي ما احنا عايزين ..

فاطمه ابتسمت : تمام يا حبيبتي ان شاء الله 

و خرجت زويا من المنزل .

وعند خروجها اتبعتها سيارة ..

اتبعتها الي ان استطاعوا خطفها فور نزولها من السيارة ..

وجدت نفسها بمكان مظلم 

بدأت تصرخ ولكن لا يسمعها احد 

وصل سليم ومعه والده اليها و اقترب منها 

زويا : انت !! 

عند اقترابه منها لم يتمكن حتي من رفع سلاحه 

سليم : انت متأكد انها اخته !!

علي : ليه يا سليم فيه حاجة ؟

سليم صمت قليلا ..

سليم : بابا عايزك في حاجة .

وتركها و ذهب ومعه والده .

وبدأت بالصراخ بأعلي صوت لديها وحاولت الهروب 

سليم : لو كنت اعرف انه علي علاقه مع البنت دي ..

علي : هي مييينننن يا سليمممم

سليم : دي البشمهندسه ..

علي : نعم !!!

سليم : ...

علي صمت قليلا ..

علي : مش هنغير خططنا ... البنت دي هت*موت انهارده .

سليم : ..

علي : هاا قولك ايه ؟

سليم : ..

علي : هتسيب حق صديقك !! هي كده كده عرفت احنا مين ، عرفت الحقيقة ، لو مقتلتهاش ...

سليم بمقاطعة : عندي حل تاني ..

علي : ...

وذهب اليها وهي تحاول الهرب وامسك بها ..

زويا : سييبننيييي واللااااا ..

سليم : صرخي زي ما تصرخي .. محدش هيسمعك ...

زويا ببكاء : لو سمحت سيبني ، انت عايز مني ايه ؟ صدقني مكنتش اعرف ان دا هيحصل ، صدقني مليش ذنب في الحري*قه صدقني ..

سليم : عايزه تعيشي انتي وعيلتك بهدوء ؟ 

زويا ببكاء : بلاش عيلتي لو سمحت ..

سليم : عايزاهم يفضلوا عايشين كويسين ؟

زويا اشارت له بالايجابية 

سليم :..


الفصل الثاني من هنا

تعليقات

التنقل السريع