_هو انا وحشة؟!!...
=نعم انتي بتكلميني انا .....
_اه انت !...انا وحشة ؟!...قالت تلك الجمله ووجدته يتجهالها
_هي هتيجي عليك انت كمان كلهم سابوني ......ثم جلست مكانها في الكافيه تخرج ما بداخلها من تعب في قراءة الروايات وطلبت كوب من القهوة .ثم سمعت صوت من امامها يخبرها بانها ليست سيئه بل هي جميلة جدا أزالت الكتاب من أمام اعينها ووجدت ذلك الشخص وهو الجرسون
=انتي اجمل واحدة
_انت..انت كانت لا تستطيع ان تلفظ بكلمة
=انا اسف بس سمعتك بالغلط وانتي بتسالي انتي وحشه ولا لا
_لما انا حلوة لي الكل ببتجاهلني
=يمكن عشان ميعرفوكيش
_طب ما انت متعرفنيش
=لا اعرفك انتي كل يوم هنا وحفظت طلبك كل يوم كباية قهوة مع الرواية اللي بتقرايها ....
_بس اصحابي كلهم يعرفوني ومصاحبونيش
=طب بصي انا دلوقتي هتاخر عشان فبه حجات محتاج اكملها في شغلي هخلصه ونتكلم
_هتتجاهلني زيهم
=هو فيه حد يتجاهل القمر برضه.... انا ماشي باي
تركها وذهب ليكمل عمله وهي تفكر في كلامه طالما هي كالقمر كما يقول لماذا يتجاهلها الاخرون مر الوقت حتي انجز عمله واتي جلس امامها
=اطلبلك اي
_قهوة
=اتنين قهوة لو سمحت
_ممكن اسالك سؤال
=اتفضلي
_انت جيت ازاي؟!..اقصد جيت لي ؟!..اقصد مش هتفهم قصدي
=مين قالك اني مش هفهم قصدك قصدك الكل بيتجاهلك وانا اللي جيت ..زي ما تقولي لقيت ثقتك بنفسك زيرو بنعني الكلمه كان لازم اجي
_شكرا....
=علي اي ياقمر
_علي انك متجاهلتنيش زيهم
=بصي انتي شايفة نفسك مش حلوة لي مع انك بنت قمر ومحجبة مش زي اللي بيتجاهلوكي مش عارفين دينهم ولا عارفين ربنا يكفيكي بس الشرف ده حتي لو البنات دي كويسة بس مبينه شعرها يعني كفرت
_انت معاك حق شرف ليا ابقي عارفة ربنا كويس اوي انا عارفة انك خدت عني فكرة اني بنت مش تمام لما وقفت الشاب وسالته انا وحشه ولا لا
=بالعكس خدت عنك فكرة انك هبلة
_اه ما انا هبل..اي هبلة
=عبيطة ؟!....
_اهو انت اللي اهبل وعبيط كمان
_مش بقول هبلة علفكرة الرواية دي حلوة اوي قراتها ....فكانت رواية قواعد جارتين للكاتب عمرو عبد الحميد
=عمرو عبد الحمبد كتاباته حلوة
_جدا
=انا همشي بقي يلا عايزة حاجة
_هتيجي تاني
=ايوة هاجي
_يعني اعتبر دي بداية صداقة جديده
=ايوة يلا باي
_باي
مر اليوم وذهبت الي الكافيه كما تفعل تفرغ طاقتها ولكن كان هذا اليوم غير الايام فصار لها صديق يمكنها ان تشكو لها ما بداخلها يزيد من ثقتها بنفسها
=تشربي اي
_نسكافيه بس ازاي انت سبت الشغل دلوقتي
=علفكرة انتي حلوة اوي وعينك حلوة
_هو انت ...فكان ذلك الشاب الذي اوقفته
=اسف علي اللي حصل من امبارح ثم وجدها تقوم من امامه وجلست علي طاولة اخري
اتي لها صديقها الجرسون جلس امامها وجدها متعصبة جدا
_مالك
=فاكر الشاب الي وقفته جاي دلوقتي يقولي انتي حلوة وعنيكي حلوة
_مش انتي اللي وقفتيه البسي بقا ههههه
=انت بتضحك بدل ما تزعقلو
_مش هزعقلو غير لو كلمك تاني يلا هجيبلك النسكافيه بتاعك
=ماشي ثم نظرت الي ذلك الشاب وجدته يمسك كتابها وذهبت اليه واخذت الكتاب وذهبت الي المنزل واخبرت صديقها بانها ذهبت اليوم لانها تشعر بالتعب ثم جلست في غرفتها تدون الاحداث وماحدث معها اليوم ورن جرس الباب ثم ذهبا وفتحت
=انت ؟؟!!...
نظر البها بثقه وهو بضع يده في جيبه والاخري وراء ظهره ممسك بشيئا واخرج يده من وراء ظهره واعطاقه بوكيه من الورد
_عايز اي
=داخل البيت من بابه وطالب ايد الانسه اللي قدامي
_مرفوض
=علطول كدة انا جاي اشرب شاي معاكو ثم اتت امها ووجدت شاب علي الباب
# اتفضل يابني اتفضل
ذهبت الي غرفتها واتصلت بصديقها
_الو فاكر الشاب اللي قولتلك عليه جاي يطلب ايدي ثم رد عليها وفي نبرته حزن
=هتوافقي؟!
_انا مش طايقاه مش هوافق طبعا
=تمام عايزة حاجة
_سلامتك
انهت المكالمه وذهبت امام والدتها وذلك الشاب المتقدم للخطوبة وخرجت لرؤية صديقها حاي وصلت اليه وجدته يجلس وحده
_عارفة انك بتحبني وعارفة كمان انك استغليت الفرصة يوم ما وقفته وكلمتني بس انت مش عارف اني حبيتك من اول ما كلمتني مستحيل اوافق علي واحد مجبرش بخاطري زي ما انت عملت انا دلوقتي جايالك وعايزاك وبقولك تتجوزني
=هو مش انا المفروض اللي اقول الكلمه دي ليكي
_هو مش انا هبلة وعبيطة ....ها قولت اي
=قولت اني بحبك


تعليقات
إرسال تعليق